[Door Marjolein te Kolsté]
Je mist meer dan je meemaakt… en dat is helemaal niet erg. Deze uitspraak van Martin Bril zweeft je tegemoet vanaf het gitzwarte schutblad van Don't Read This Book. Samen met de ondertitel (time management for creative people) weet je nu precies waar dit boek over gaat: focus, focus, en focus als je dingen wilt realiseren. Ideeën hebben we allemaal. Maar die omzetten in daden en die ook nog succesvol maken, dat is andere koek. Moeilijk!
Zeigarnik-effect
Bovendien is het frustrerend om parallel aan een serie projecten te werken. Want ze vragen allemaal aandacht en dat (be)drukt je. Je hebt last van het Zeigarnik-effect. Wattuh? Een verschijnsel, genoemd naar de Russische psycholoog die het fenomeen voor het eerst beschreef, dat het aan je knaagt zolang een taak niet is afgevinkt. Dus hoe bedrukt voel je je wel niet als er tientallen items openstaan?
Topdrie
De oplossing is simpel: maak keuzes. Maak een Plan. Maak een topdrie van dingen die je écht gaat afmaken. Delegeer wat kan. En Houd Je Daaraan.
Donald Roos is docent aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten en grafisch ontwerper en ondernemer. Het boek komt dan ook recht uit zijn hart: hij heeft zelf te veel ideeën en te weinig tijd om ze te realiseren.
ToDon’tList app
Ik vond minstens drie voorbeelden die bewijzen dat Donald doet wat hij preekt. 1) Hij bedacht een ToDon’tList app. Op de Doe-lijst kunnen maar 3 items staan. Voeg je er een toe, dan gaat nummer 3 automatisch naar de Doe-niet-lijst. Heeft ie daar 3 maanden gestaan dan wordt het item automatisch, zonder waarschuwing, verwijderd. Rigoreus? In elk geval zijn we het niet gewend met onze eindeloze bewaardrift. Ik zeg: spannend experiment. 2) Donald heeft het schrijven van dit boek gedelegeerd (het leest lekker, Anne de Bruijn!). 3) In het nawoord worden lezers uitgenodigd om feedback op het boek te geven maar maximaal in 5 zinnen graag. Geinig, toch?
Strepen en kleuren
Art direction was in de deskundige handen van Peter Heykamp en het is absoluut een heerlijk visueel werkboek geworden. Je wordt al blij wanneer je er doorheen bladert. Geen ‘keurig’ boek maar uitnodigend. Je wilt gaan strepen en kleuren. Vooral doen. En dan maar 3 items op je lijstje overhouden!
FOTO: 123RF / breakingthewalls
Donald Roos (2016). Don’t Read This Book, Time management for creative people. Amsterdam, Bis Publishers. ISBN 978 90 6369 423 4. 159 blz. € 14,95 (Engelstalig)