De media-inkoper van IPG Mediabrands voorziet in zijn vandaag te verschijnen ‘Magna Global Outlook 2016’ - voor de Nederlandse markt – een daling bij huis-aan-huisbladen van 10 procent en bij dagbladen van 11 procent. De magazinebranche wordt het hardst getroffen met een daling van 12,5 procent.
Magna Global denkt dat tijdschriftenuitgevers die minder digitaal actief zijn het zwaar zullen krijgen. Ook verwacht men dat er in de magazinebranche meer geïnvesteerd gaat worden in veilingen en online boekingen. Magna Global vindt dat het tijd wordt voor meer innovatie in deze branche.
Voor de gehele printbranche zal wellicht 2017 ‘het jaar van de bodem’ worden. ‘De afgegeven signalen uit de huis-aan-huis- en dagbladenmarkt zijn positief. Wij verwachten een toename van het aantal adverteerders door het aangepaste prijsbeleid. Tegen alle marktontwikkelingen in signaleren wij de terugkeer van een aantal grote printadverteerders en een duidelijk herstel van de huis-aan-huismarkt.’
Tv
Bij tv staat het jaar vooral in het teken van prijsverhogingen. ‘Alle exploitanten geven aan genoodzaakt te zijn om hun prijzen in 2016 te laten stijgen. Ster (+3 procent), RTL (+3 procent) en SBS (+1,5 procent) gaan uit van een stijging in de (voorlopige werk)basisprijs bij gelijkblijvende uitgangspunten (volume en bestedingsaandeel).
Radio
Radio had het in 2015 moeilijk. Dat is in 2016, het jaar waarin de Talpa- en Sky Radio Group-zenders (SRG) moeten samensmelten tot één bedrijf, niet anders. ‘Ondanks de wens vanuit de exploitanten de tariefsdaling om te buigen naar een stijging, verwacht Magna Global geen herstel voor 2016. De toegevoegde waarde van het medium wordt nog onvoldoende over het voetlicht gebracht. Een prijsverhoging is daardoor niet te onderbouwen.’
Ook vraag en aanbod gaat in 2016 niet wezenlijk veranderen, aldus Magna Global. ‘Wij gaan uit van een licht groeiende markt waardoor ook dat argument komt te vervallen.’
Over de deal tussen Talpa en SRG meldt Magna Global dat de situatie onduidelijkheid creëert: ‘Partijen hebben aangegeven in Q2 meer duidelijkheid te geven. Dit maakt de lopende en aankomende contractonderhandelingen met zowel TMG als OMS onnodig complex. Adverteerders wensen duidelijkheid. Op dit moment lijkt het aangaan van jaarcommitments hierdoor niet wenselijk.’
Online bestedingen
Magna Global verwacht een groei in online bestedingen van zo’n 8 procent. De grootste stijging gaat weer komen van video en mobiel, waarbij mobiel hét centrale device is. ‘Of het nu gaat om social, search, online video of programmatic, deze producten zullen vooral groeien vanuit de toenemende consumptie op mobiel. Maar ook social, native (branded content, bloggers, vloggers) en programmatic zullen fors groter worden.’
Magna Global voorspelt dat de tarieven voor alle vormen van online advertising redelijk gelijk blijven. Door de toenemende vraag naar en schaarste aan kwalitatieve videocontent, stijgen de cpm-tarieven voor online video voorafgaande aan kwalitatieve content waarschijnlijk wel.
Outdoor/Out of Home
Outdoor heeft een goed 2015 achter de rug, waarin digitale slagen zijn gemaakt. Voor 2016 houdt Exterion Media haar tariefering nagenoeg gelijk aan 2015, maar komt zeer opvallend met pakketten met gegarandeerd bereik. “Daarmee zijn ze de eerste OOH partij die (langzaam) de stap van # vlakken naar grp-verkoop maakt.'
In tegenstelling tot Exterion Media verhogen Clear Channel Hillenaar en JCDecaux hun gemiddelde prijsniveau wel met 4 tot 6 procent. 'Van de overige out of home-partijen verwachten wij dat zij lichte, inflatoire prijsverhogingen doorvoeren. Alles bij elkaar zal het gemiddelde prijsniveau van 2016 rond 3 procent hoger te liggen.’
Bioscoop
'Bioscoop trekt weer volle zalen en zit goed in de lift', hiermee vat Magna Global de ontwikkeling van dit medium samen. En gelet op de modernisering van bioscoopcomplexen en daarmee groeiende aantrekkelijkheid van 'een filmpje pakken' zal de groei ook in 2016 voortzetten.