Met drie speciaal ontworpen clutches vraagt Plan Nederland aandacht voor het Menstrual Hygiene Management Project in Uganda. Doel van de Bag to School-campagne: meer meisjes hun school laten afmaken.
Geen toegang tot maandverband
Niet naar school kunnen omdat je ongesteld bent gebeurt in Uganda heel vaak. Meisjes weten weinig over hun menstruatie en hebben geen toegang tot maandverband. Uit schaamte, door ongemak en mythes rondom menstruatie missen ze elke maand vier of vijf dagen school. Een achterstand die ze nauwelijks kunnen inhalen. Als ze afhaken van school zijn hun latere toekomstkansen voor altijd beperkt.
Praten over sanitaire voorzieningen
Daarom zorgt Plan Nederland met het Menstrual Hygiene Management Project dat meisjes weer naar school gaan, door voorlichting te geven op scholen en door in gemeenschappen te praten over sanitaire voorzieningen. Ook traint Plan vrouwen om maandverband te verkopen en tegelijkertijd voorlichting te geven.
Tretchikoff
De designclutches zijn ontworpen met opdrukken van de kunstenaar Tretchikoff: de Bag To School. De opbrengst van de clutches, die te koop zijn bij de Bijenkorf, komt geheel ten goede komt aan het Bag to School-project in Uganda. BrandBase tekende voor de lancering van de Bag to School-campagne, samen met ambassadeurs Neelie Kroes (rechts op de foto), Caro Emerald (midden) en Pip Pellens.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!