Premium

#AWEurope: 'Wij moeten investeren in de disruptors van ons businessmodel'

Een sombere Martin Sorrell sprak gisteren over moeilijke tijden die voorlopig niet beter worden. En over de controverse rond zijn inkomen.

door Robert Heeg in Londen

&;Weinig groei is de &;new normal,&; betoogde de WPP-topman: &;Het tijdperk van Don Draper is echt voorbij. Zagen we in de jaren nog flinke organische groei, tegenwoordig zijn we al tevreden met 4 of 5 procent groei. In 2000 was dat nog 15 procent.&;

Niet voor niets is WPP tegenwoordig vooral actief buiten het tradionele domein van media- en reclamebureaus. &;Wij moeten investeren in de disruptors van ons businessmodel. Samen met Disney zijn wij de grootste investeerders in Vice.&;

Voor de toekomst concentreert WPP zich op drie gebieden: technologie, data en content. Dat zijn er een paar minder dan de holdinggroep van Vincent Bolloré, die volgens Sorrell werkt aan een imperium zonder weerga. &;De groep heeft een belang van 60 procent in Havas, maar ze zitten ook in Ubisoft, Vivendi Universal, Canal+, Telecom Italia, Mediaset. Uuniek in de wereld, aldus Sorrel: &;Al liggen daar natuurlijk ook conflicts of interest op de loer.&;

Hij noemde een aantal redenen voor de huidige wereldwijde versobering: multinationals fuseren en verkleinen budgets, overal wordt bezuinigd, er is disruption, en het kortetermijn-denken heeft toegeslagen. &;Het kan niet anders dan een gevolg zijn van de kredietcrisis in 2008. Grote bedrijven hebben enorme opdoffers gekregen. De wereldeconomie lijdt aan een lagegroei-syndroom.&; Andere negatieve factoren zijn de angst om risico&;s te nemen, en de enorme omloopsnelheid van CMO&;s. &;Die gaan misschien twee jaar mee, en dat is dan nog altijd eenderde langer dan 18 maanden geleden. CFO&;s gaan daarentegen zes, zeven jaar mee.&;

En dan hebben we het nog niet eens over de Brexit gehad. Daar is hij sterk op tegen. Niet alleen omdat hij zelf een immigrantenachtergrond heeft, maar vooral omdat het economisch een enorme fout zou zijn. &;Het is beter om de EU van binnenuit te veranderen,&; aldus Sorrell, die wel een paar lichtpuntjes ziet, met name in groeieconomieen.

Tenslotte bracht interviewer Ian King (Sky News) de controverse rond Sorrells inkomen ter sprake. De topman lag deze week onder vuur vanwege zijn aangekondigde bonus van £63 miljoen. Ten onrechte, vond hij zelf. &;Ik ben geen laatkomer die even snel komt graaien. Ik was 40 en kon bij Saatchi doen wat ik wilde. Toch heb ik destijds al mijn geld geïnvesteerd in een nieuw bedrijf, met alle risico&;s van dien. Nog steeds zit al mijn geld in WPP. De waarde van een WPP-aandeel is gegroeid van 665 pence naar 1645 pence. Mea culpa dat we succesvol zijn, uiteindelijk moeten de aandeelhouders maar beslissen.&;

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie