AkzoNobel lanceert nieuwe merkenstrategie en logo

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Links was het al te lezen: AkzoNobel heeft een nieuw logo gelanceerd.

Zelf reppen ze van 'een nieuwe corporate merknaam', die 'de fundamentele transformatie van de onderneming symboliseert en de vastberadenheid om veranderingen aan te sturen'.

Pfff?

Het oude logo met het mannetje is vervangen door een nieuw mannetje in de kleuren van ICI, de onderneming die AkzoNobel (nu voortaan aan elkaar geschreven, zonder spatie!) vorig jaar overnam.

De merknaam ICI verdwijnt, en dat is voor de Britten pijnlijk, maar ons doet het niet zo veel.

AkzoNobel schrijft: 'Naast de subtiele naamsverandering en een verfrissend en krachtig vernieuwd logo, is er ook een nieuwe merkenstructuur geïntroduceerd. Bovendien hebben de waarden van de onderneming een modernisering ondergaan en is er een nieuwe merkenfilosofie. Dit alles leidt tot één duidelijk wereldmerk, dat de uiterst gefocuste strategische visie van AkzoNobel ondersteunt.'

Het oude logo (uit 1988) zag er zo uit:

Topman Wijers zei bij de presentatie van het nieuwe logo dat de introductie van Tomorrow's Answers Today centraal staat bij het nieuwe merk.

'Dit vormt het kloppend hart van de getransformeerde onderneming AkzoNobel. Hiermee worden onze creativiteit en onze productontwikkeling aangedreven: het vormt de kern van al onze activiteiten. Hierdoor kunnen wij onze inspanningen richten op een verdere versterking van onze positie als de grootste verf- en coatingsonderneming van de wereld en één van de leidende wereldwijde leveranciers van specialty chemicals.

'Waar staat dat concept nu eigenlijk voor? Het betekent dat wij denken dat wat vandaag goed is voor onze afnemers, dat morgen niet noodzakelijkerwijs ook nog is. Dus die voortdurende drang naar antwoorden is wat ons inspireert. Het houdt de hele onderneming scherp en daagt ons uit grootse prestaties te leveren voor onze stakeholders en voor onszelf.'

'Het besluit om AkzoNobel als naam te behouden voor onze onderneming was een strategische keuze', zegt Wijers. 'Na uitvoerig onderzoek werd duidelijk dat de naam een te grote waarde, historie en respect vertegenwoordigde om zo maar aan voorbij te gaan.'

'Het merk staat in hoog aanzien in de verscheidene industriële markten waarin wij opereren en is synoniem met betrouwbaarheid en kwaliteit. Er bestond dus geen enkele reden om de naam te wijzigen.'

'Het logo heeft wel een metamorfose ondergaan. Het was al een sterk en uniek symbool, maar het is nu klaargemaakt voor de 21e eeuw en straalt nu nog meer power en energie uit. Het is de belichaming van onze positionering van Tomorrow's Answers Today."

Het nieuwe logo wordt nu op alle merken geplakt, zodat iedereen kan zien dat ook Sikkens van AkzoNobel is.

Binnenkort zal er ook een wereldwijde corporate reclamecampagne van start gaan.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie