Mobile marketing is sterk in opkomst onder Nederlandse adverteerders. Ruim driekwart (76%) zet inmiddels mobiele websites, QR-codes of apps in. Bijna de helft ziet de smartphone als het marketingkanaal van de toekomst. Dat blijkt uit de Mobile Marketing Monitor 2015 van MediaScience, uitgevoerd door Adformatie onder de top-1000 adverteerders.
De meerderheid van de ondervraagde adverteerders (86%) verwacht dat het gebruik van mobile marketing nog zal toenemen. Bijna de helft ziet de smartphone als het marketingkanaal van de toekomst. Ook de bestedingen stijgen: 60% van de adverteerders trok het afgelopen jaar meer uit voor mobile marketing dan in 2014. Bij bijna een op de tien adverteerders nam het budget toe met meer dan de helft. Het komend jaar zullen adverteerders eveneens meer in mobile marketing investeren. Het aandeel van mobile marketing in het totale marketingbudget is momenteel overigens nog relatief bescheiden: voor de meerderheid van de ondervraagde adverteerders (42,9%) ligt dat tussen de 0 tot 5%.
Engagement belangrijkste doelstelling
Adverteerders willen met de inzet van mobile marketing vooral engagement creëren. Daarnaast vormen stimulatie van de verkoop en het genereren van merkbekendheid de belangrijkste doelstellingen. Marketeers kiezen vooral voor mobile marketing vanwege het grotere bereik en de directe, snelle manier van communiceren tussen zender en ontvanger. Daarnaast spelen twee kwalitatieve overwegingen een rol: de grotere betrokkenheid tussen merk en klant en de mogelijkheid om persoonlijker en relevanter te adverteren.
Integratie in marketingmix stagneert
Zes op de tien adverteerders (61%) hebben mobile inmiddels in de marketingmix geïntegreerd. Voor iets meer dan de helft daarvan (32%) staan mobile projecten of campagnes nog steeds op zichzelf, de overige 29% heeft mobile marketing volledig geïntegreerd. Dat laatste is slechts een minieme toename ten opzichte van de 28% van vorig jaar. De verdere integratie lijkt dus te stagneren. Wel wordt mobile marketing minder vaak experimenteel en ad-hoc en daarmee meer beleidsmatig ingezet.
Mobile websites en QR-codes belangrijkst
Adverteerders kiezen het vaakst voor mobile websites (ingezet door 96%), gevolgd door QR-codes (95%) en responsive websites (92%). Apps verloren aan populariteit: nog maar 81% van de adverteerders maakte daar het afgelopen jaar gebruik van. Het komende jaar willen adverteerders vooral mobile coupons en bluetooth/beacons gaan inzetten. Circa driekwart van de adverteerders (76%) blijft ook in de toekomst prioriteit geven aan de smartphone, boven tablet of wearables.
Tevredenheid over effectiviteit gestegen
Adverteerders waarderen de effectiviteit van mobile marketing met een 3,5 (op een 5-puntsschaal). Dat is één procentpunt hoger dan de 3,4 van vorig jaar. Het aantal tevreden adverteerders steeg het afgelopen jaar naar 52,3%, [LS2] terwijl het aantal ontevreden adverteerders afnam tot 6,2% (in 2014: 7%).
ROI, bereik en prijs grootste obstakels
Ondanks de voldoende voor effectiviteit, ervaren sommige adverteerders de return on investment nog steeds als een belangrijk obstakel voor de inzet van mobile marketing. Andere obstakels zijn een onduidelijk bereik en de prijs (‘te duur’). Gebrek aan kennis en creativiteit en te weinig budget spelen eveneens een rol. Daarnaast ervaren adverteerders praktische hindernissen, zoals het ontbreken van voldoende standaardformaten en gespecialiseerde bureaus. Deze obstakels zullen eerst overwonnen moeten worden voor de smartphone zich daadwerkelijk kan ontwikkelen tot het marketingkanaal van de toekomst.
Een infographic van het onderzoek vindt u hieronder:
Het hele Mobile Marketing-onderzoek nalezen kunt u hier (pdf).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!