Adblockers zijn fan-tas-tisch nieuws (voor sommigen)

Media-exploitanten zijn al enkele weken licht hysterisch. Want: adblockers. Dus: ondergang mediabedrijven, vrije pers en eigenlijk het einde van de wereld. Toch ken ik marketeers die best blij zijn en die niet bang zijn voor (goede) native advertising.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ik ken veel uitgevers, zenderbazen, online publishers, fanatieke bloggers en anderen die afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten, die echt héél erg verdrietig zijn. Vanwege de opmars van de adblocker. Zij zien hun wereld instorten. Al dat gedoe voor die advertentie-euro’s en wat denk je? De hele boel valt in duigen.

Ik ken ook veel marketeers. Sommigen van hen zijn bezorgd. Want hoe bereik je de goegemeente als de consument wél media consumeert maar niet de reclameboodschappen? Sommigen zijn minder bezorgd. Over die laatste groep wil ik het kort hebben. Opdat u weet dat niet iedereen wenend in de touwen hangt.

Blije marketeers
De marketeers die blij zijn, zijn vooral blij omdat de alternatieven van adverteren verder kunnen worden geëxploreerd. Marketeers die snappen dat het voor een merk draait om een goed verhaal (content) dat moet worden verteld (je hebt publiek nodig). Dat goede verhaal is in veel reclame wat plat geslagen. Logisch: weinig tijd, snel opvallen, split-second, vijf seconden wegklik-opties, duur. What can be clicked away, will be clicked away.

Wie een beter verhaal heeft, hoeft niet zo om aandacht te bedelen. Dan is je verhaal relevant. Dat brengt me op native advertising; nog zo’n vakdiscussie waar ethici, marketeers, journalisten, salesmensen om elkaar heen drommen en elkaar de waarheid zeggen. Hun waarheid.

Native advertising is wel degelijk uiterst kansrijk. De banner- en reclameblindheid is blijvend en niet meer te repareren. Contentblindheid bestaat niet en zal nooit bestaan. Mensen consumeren media vanwege - je raadt het nooit - content. Dus: trek als merk een contentjasje aan.

Advertorial-jasje
Maar niet, ik herhaal níet, zoals het nu gaat. Het is om gek van te worden. Het aloude advertorial-jasje is dringend aan vervanging toe. Om veel redenen. Ik noem er drie:

1. B-content door B-freelancers. Een slecht stuk is géén goede content en dus niet goed voor je merk. Maak zélf als merk je content, met hulp van je eigen professionals. Laat je niet gebruiken door de media-exploitant.

2. Als je al een aardige header hebt bedacht en je klikt als consument door, blijf je bij de uitgever op de site. Dat wil ik als merk niet. Ik wil weg. Weg van de site van de uitgever. Hup, naar mijn eigen site.
3. Ik wil als merk opvallen en afwijken. Ook met een content-headline. Dus doe eens niet zo stiekem. Dat native zo matig wordt beoordeeld, ligt aan dat geniepige.

Native staat een glorieuze toekomst te wachten. Het bereik van de grote mediapartijen is en blijft goud waard. Dáár wil ik als merk echt wel met m’n content tussen staan. Het bannertijdperk loopt op z’n einde. Content mag. Maar kom alsjeblieft eerlijk voor je eigen verhaal uit. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie