Veel grote bedrijven zoals Samsung en Apple zoeken naarstig naar een manier om al je verschillende schermen samen te brengen en integreren tot één ervaring. Wat is het geheim van start-up Vigour, dat in Berlijn als Startupbootcamp-alumnus een half miljoen investering ophaalde voor hun manier om schermen te laten samensmelten?
“Vigour is een ontwikkelingsplatform dat we gebruiken om applicaties te bouwen die de interfaces van verschillende toestellen samenbrengen in één vloeiende ervaring. “Waar corporates proberen om zo’n ‘connected experience’ te creëren binnen hun eigen gesloten systemen, maken wij gebruik van webtechnologie om platformen met elkaar te verbinden”, zegt Ramon Duivenvoorden, medeoprichter van Vigour.
Cloudservice verbindt interfaces
Hij vervolgt: “Connectiviteit tussen toestellen is ‘commodity’ geworden. Toch slagen maar weinig bedrijven er daadwerkelijk in om een vloeiende ervaring te creëren. Vigour brengt vernieuwing door applicaties niet alleen te laten draaien op verschillende toestellen, maar laat ze samenwerken om eindgebruikers nieuwe ervaringen te bieden.” Hoe het precies werkt, is een behoorlijk technisch verhaal. Het komt erop neer dat Vigour via een cloudservice de diverse interfaces van apparaten die je dagelijks gebruikt naadloos met elkaar verbindt.
Mixen tot ideale gebruikservaring
Een voorbeeld. Je tv is prima geschikt om YouTube-filmpjes te kijken, maar een nachtmerrie als je de interface moet gebruiken om door grote hoeveelheden content te zoeken. In een Vigour-applicatie mix je de kracht van toestellen tot ideale gebruikservaring. Dus terwijl je browst op je telefoon, laptop of tablet, wordt op je grote scherm de zoekervaring verrijkt met relevante informatie die nooit op een kleine scherm zou passen. Als je hebt besloten welk filmpje je wilt zien, veeg je hem naar je grote scherm terwijl je je mobiel gebruikt als afstandsbediening of om nieuwe content te zoeken.
Naar de markt
De technologie heeft volop belangstelling gekregen vanuit diverse hoeken zoals gaming, advertising, collaboration en media. Maar hoe zet je het in de markt? Ramon: “Ons eerste product, Vigour Video, moet hierbij gaan helpen. Vigour Video is een aanpasbaar ‘template’ voor een multiscreenvideo-ervaring. Het laat goed zien wat Vigour in huis heeft. Op de sneakpreview kwamen zelfs reacties vanuit Australië, de VS en Zuid-Afrika.” Vigour spreekt nu met launchingpartners in de media-industrie, die werken met video-on-demand, internet en videoportals. “We gaan kijken wie het best past bij het product dat wij willen en kunnen leveren. De eerste Vigour Video-applicatie komt dan over drie tot zes maanden op de markt.”
Zichtbaar worden
Ramon: “We zijn op dit moment vooral geïnteresseerd in snelle zichtbaarheid in de markt. We willen de kracht van Vigour bewijzen met een werkend product. De aanvragen van grote partijen liggen er al, maar voor ons is een snelle time-to-market het eerste doel. We zijn natuurlijk heel blij dat veel partijen de potentie van onze technologie zien, maar als je jezelf nu opsluit om aan een gecompliceerd project van een jaar of langer te werken weet je niet hoe de wereld eruitziet als je weer naar buiten komt. We gaan ervan uit dat de markt zich zeer snel zal ontwikkelen in de komende jaren. Daarom willen we nu eerst samenwerken met een flexibele launchingpartner.”
Achter de schermen
“De magie van wat wij doen zit echt in de interfacetechnologie. Op de korte termijn verdienen we aan de verkoop aan andere partijen die vervolgens hun videoapplicatie in de markt kunnen zetten. Vanuit de gebruiker gezien zitten we dus ‘achter de schermen’: Vigour Video is dus niet iets wat je direct zal kunnen downloaden in de App Store. Op de langere termijn zijn we van plan om onze technologie beschikbaar te maken voor andere partijen om het bereik van onze technologie en de schaalbaarheid van ons businessmodel te vergroten.”
De markt voor tv, tablet en mobile veroveren
Vigour wil vooral hun innovatieve kracht en potentie zichtbaar maken in de markt. Ramon verwacht dat de inschrijving voor de Accenture Innovation Awards nuttig kan zijn om contacten te leggen met partijen die samen met Vigour de markt voor tv, tablet en mobiel willen veroveren.
Accenture organiseert in 2013 voor de zevende keer de Innovation Awards. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie.
Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk een Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en hightech-concepten is het dit jaar weer mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. De prijsuitreiking vindt in november plaats op het Accenture Innovation Event.
Kijk voor meer informatie en het inschrijfformulier op www.innovation-awards.nl. En weet je een concept waarvan je denkt: dat is nu echt een kanshebber – aarzel niet en laat het weten, bijvoorbeeld via Twitter.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!