Accenture Innovation Awards Concept van de Week – Usabilla: levert websites meer blije bezoekers

Wat hebben Disney, Barack Obama en Discovery Channel met elkaar gemeen? Hun websites zijn ontworpen met Usabilla, een tool om heel snel feedback te verzamelen over het gebruik van een website. Vorig jaar haalde Usabilla voor een miljoen dollar op aan investeringen. Hoe heeft het concept zich daarna ontwikkeld?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Oprichter van is Paul Veugen. Tijdens zijn studie testte hij websites voor een onderzoeksopdracht, wat hem op het idee van Usabilla bracht. “Maar er kwamen alleen offline onderzoeksmethodes aan bod. Het stoorde me dat je dan heel veel tijd in een onderzoek investeert, om vervolgens de resultaten handmatig te analyseren. Ik begon daarom met de vertaling van een plusminusmethode voor tekstevaluatie naar het scherm.”

Visuele feedback
Inmiddels helpt Usabilla organisaties zoals Levis, Booking.com en WWF om hun websitegebruikers beter te begrijpen. Deze klanten verbeteren met behulp van de tool de usability van hun sites. Bijvoorbeeld via social media worden gebruikers uitgenodigd om feedback te geven. Dat doen ze met clicks, en door eventueel notities op het scherm te plaatsen. Usabilla kan designers, ontwikkelaars en marketeers snel een schat aan informatie bieden. De tests zijn in vijf minuten samen te stellen en kunnen ook in een vroeg stadium ingezet worden.

Likes en dislikes
“De focus ligt op design en emoties. Wat vinden, voelen en denken gebruikers als ze een website bezoeken, wat draagt bij aan een positief gevoel? Dat verschilt per website en het is erg afhankelijk van de functie van de site. Feit is dat blije gebruikers eerder iets kopen.” Zo werkt Usabilla aan tests die nog meer gericht zijn op emotionele reacties, bijvoorbeeld door likes en dislikes toe te kennen aan siteonderdelen.

Vijftienduizend gebruikers
Usabilla start in 2009. Twee jaar later wordt voor een miljoen geïnvesteerd en het team groeit van drie naar tien fulltime medewerkers. De ontwikkelsnelheid neemt toe. Van Usabilla maken nu vijftienduizend organisaties en bedrijven gebruik, waarvan een klein deel betalend is. Veel klanten melden zich aan voor een gratis Usabilla-account. Afhankelijk van de hoeveelheid respondenten en het aantal tests kosten extra opties vijftig tot tweehonderd dollar per maand.

Mobiele sites en continu-meten
De investeringen maken verschillende ontwikkelingen mogelijk. Nieuw is de optie Mobile Usability Testing waarmee mobiele websites van feedback voorzien kunnen worden. Daarnaast werkt Usabilla aan de ontwikkeling van een tool om continu reacties te meten. Tot nu toe zijn de surveys eenmalig. Bij continu-meten wordt voortdurend feedback gevraagd – het is het streven om hieruit een model te laten ontstaan waarmee Usabilla websites doorlopend helpt te verbeteren.

Versterkende concurrentie
Usabilla heeft in feite het rijk alleen. Andere bedrijven die feedback op websites leveren, gebruiken offlinemethodes zoals laboratoriumonderzoek. Verder onderscheidt Usabilla zich door het kwantitatieve karakter. Daardoor vormen concurrenten geen bedreiging, maar komen ze juist van pas. Bedrijven doen vaak eerst een offline test met vijf gebruikers in het lab en daarna volgt een feedbackronde van Usabilla met honderd tot tweehonderd gebruikers om de resultaten te staven.

Innovatieve klanten
65% van de klanten komt uit de VS. Hoewel het gebruiksonderzoek van Usabilla kan worden toegepast op alle soorten websites, zijn het innovators die veel meten, ofwel bedrijven die gericht zijn op conversie, die een gevoel willen oproepen en die afhankelijk zijn van branding. Een goed voorbeeld is de verkiezingssite van Barack Obama, hier draait het om emotie en iemand zo neerzetten dat hij stemmen krijgt. Zou de gebruiksvriendelijkheid van de website Obama in het zadel houden bij de verkiezingen in november?

Accenture organiseerde op 10 november 2011 de vijfde editie van de Innovation Awards voor nieuwe, innovatieve en veelbelovende concepten in de communicatie-, media- en technologie industrie. 589 innovators schreven zich in. Usabilla behaalde een topvijfnotering in de categorie Best Information. Inmiddels hebben we de prijzen uitgereikt. Op vind je een uitgebreid verslag in woord en beeld van de uitreiking tijdens het Innovation Event. Dit jaar gaan we weer voor een nieuwe ronde met nieuwe kansen op de Blauwe Tulp en de Publieksprijs. Inschrijven start in mei.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie