Accenture Innovation Awards Concept van de Week – Showrush: interactief achter de webcam

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Heb je weleens de ballen gehad om je op te geven voor Lingo of stond je te popelen mee te doen aan Take Me Out? Grote kans dat je je liet tegenhouden door de gedachte dat je waarschijnlijk toch nooit uitgekozen zou worden. Met kan iedereen schitteren.

Julien de Waal zat achter zijn computer een filmpje over een spelshow te kijken, toen hij werd geskypet door een vriend via de webcam. “Het bracht mij op de gedachte dat het veel interactiever kan”, zegt Julien. Hij werkte het idee uit, wat leidde tot . “We organiseren liveshows, waaraan iedereen kan deelnemen. Door onze unieke software, die nog nergens op de markt is, spring je binnen in de show en kun je het vervolg bepalen als kijker. Je kunt vragen beantwoorden, stemmen en een beslissende rol spelen. Daarnaast heb je ook de keuze om actief mee doen aan de show via je webcam. Zo kun je met je vriendengroep spelen tegen een team aan de andere kant van de wereld.”

Doolhof
De eerste liveshow moet nog uitgezonden worden, maar intussen borrelen de ideeën voor formats volop. Julien: “Denk aan een doolhof met obstakels waarin je geblinddoekte mensen in de studio begeleidt naar de finish. Als kijker bepaal je het parcoursverloop en beslis je bijvoorbeeld dat ze eieren over zich heen krijgen of een chilipeper moeten eten.” Vermaak regisseren vanachter je scherm – zet Showrush hiermee een nieuwe entertainmenttrend?

The Ultimate Test
Andere ideeën zijn interactieve stand-upcomedy, en ‘The Ultimate Test’. Daarbij stellen vrienden hun vriendschap op de proef in een show vol vragen en opdrachten. Hoe goed kennen zij elkaar? Des te beter ze elkaar kennen, des te groter is de kans op een prijs. De kijkers bepalen de vragen en opdrachten. In de pauze is er tijd voor ontspanning en mogen artiesten zichzelf dertig seconden promoten vanachter de webcam.

Hoe te financieren
Hoe dan ook blijft een show maken een dure aangelegenheid. Showrush wil in eerste instantie geld binnen laten komen via partners en sponsors, dit wordt aangevuld met crowdfunding. Steun je drie dollar of iets meer dan krijg je een bedankje, geef je vijftigduizend dollar dan mag je je showbizzcreativiteit de vrije loop laten en je eigen Showrush-show bedenken, een show speciaal voor jou en je vrienden of collega’s. Julien: “Na de , die eindigt op 8 juli en die hopelijk vijfentachtigduizend dollar zal opleveren, gaan we kijken welk verdienmodel het beste bij ons gaat passen.”

Interactie begint met vragen stellen
In het najaar gaat Showrush echt los. liggen naast de The Ultimate Test interactieve shows klaar als Let The Games Begin, The Talkshow, Stand-up Comedy Battle, Battle of the Students en het Top Secret Event. “Tot nu toe hebben we vooral gewerkt aan het op gang brengen van de community, en de shows die bewust onderbelicht gelaten. Om de meest interactieve show te zijn, moet je eerst weten wat de community vindt. “We gaan veel vragen stellen over onze bedachte shows, maar je merkt dat mensen zelf al met ideeën komen. Met hen beland je dan al snel in een spontane brainstormsessie.”

Meteen internationaal
Showrush is meteen van plan internationaal te gaan in de VS en Mexico. Waarom daar? Julien: ”Nederland is een topland voor innovatief entertainment, kijk naar The Voice en Big Brother. En Nederland heeft uitstekende technologieën en infrastructuur, zoals een groeiend glasvezelnetwerk. In de VS zijn ze al langer op zoek naar dit soort entertainment. In Mexico zijn ze al wel bezig met shows waarin de webcam wordt geïntegreerd, maar dit is nog niet op ons niveau. De Showrush-software, die het mogelijk maakt om webcamgebruikers, kijkers en studiodeelnemers samen te brengen, is enig in z’n soort. We hebben drie jaar gewerkt aan de ontwikkeling, en we blijven eraan sleutelen.”

Nederland innovatieland
Julien is positief over innovatie op het gebied van entertainment in Nederland en is altijd op zoek naar partners met innovaties voor hun shows. Een prima uitgangspunt om de Accenture Innovation Awards mee in te gaan – onder de honderdkoppige jury en de honderden mede-inschrijvers zijn ongetwijfeld partijen die Showrush verder kunnen helpen.

Accenture organiseert in 2013 voor de zevende keer de Innovation Awards. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie.
Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk een Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en hightech-concepten is het dit jaar weer mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. De prijsuitreiking vindt in november plaats op het Accenture Innovation Event.
Kijk voor meer informatie en het inschrijfformulier op . En weet je een concept waarvan je denkt: dat is nu echt een kanshebber – aarzel niet en laat het weten, bijvoorbeeld via Twitter.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie