De button is zo simpel als een Facebook-like: meld je aan, kopieer de code en plak de button in je website. Meteen heb je toegang tot het cloud-printnetwerk dat gebruikmaakt van de beste productiefaciliteiten.
Peecho regelt alles, van betaling tot wereldwijde bezorging. De oprichters, Sander Nagtegaal en Martijn Groot, komen beide bij Albumprinter vandaan, de grootste onlineleverancier van gedrukte fotoboeken in Europa. Sander is daar vijf jaar chief architect geweest. Hij was verantwoordelijk voor alle techniek die komt kijken bij het drukken van, op piekdagen, 16.000 unieke fotoboeken per dag. Martijn was commercieel directeur.
Digitale content tastbaar maken
Peecho is het vervolg op de kennis die de heren in die tijd hebben opgedaan. Martijn: “Albumprinter is fantastisch succesvol in de niche fotoboeken. Maar je moet nog steeds je content naar een applicatie brengen, terwijl content eigenlijk overal ontstaat: in Facebook, in hyves, op je mobiel. Het is natuurlijk nog mooier als applicaties daar leven waar de content is. Zodat je met onze button meteen vanuit Facebook coole spullen kunt bestellen.” Met de Peecho-printknop kan ieder document en elke afbeelding tastbaar worden gemaakt. Iets waar volgens Martijn een toenemende behoefte aan is. “Kijk naar het succes van Albumprinter. Of een heel ander voorbeeld: Angry Birds. Zij verdienen momenteel bijna meer geld aan merchandise met die vogels erop gedrukt dan aan het spel zelf.”
Hoe werkt het?
Iedereen kan een Peecho-account aanmaken. Na het aanmaken van je account krijg je een code die je in je website kunt plakken, waardoor de printknop direct te zien is. Als een bezoeker van je website, de content die jij aanbiedt in tastbare vorm wilt aanschaffen, klikt hij op de printknop, vult zijn gegevens in en betaalt. De opdracht gaat direct naar een aangesloten drukker in de buurt van de klant, en het product wordt thuis afgeleverd. Alles – van betaling tot verzending – wordt geregeld door Peecho. Via een controlepaneel kun je bijhouden hoeveel keer het document is verkocht, hoeveel er in productie zijn, etcetera. Ook kun je hier de prijs voor jouw product bepalen.
Duizenden kopieën weggooien
Een voorbeeld van een toepassing van de Peecho-printknop vind je op www.hyves.nl/lespakket. Het lespakket Veilig Leren Hyven is daar te downloaden, maar ook als paperback te bestellen, zo je wilt in glossy full colour of als zwart-wituitgave. Je krijgt het gedrukte lespakket thuisbezorgd. Martijn: “Veel bedrijven, zoals Hyves, willen graag hun klanten de dienst van een gedrukt voorwerp bieden. Maar ze hebben geen zin in het gedoe van print. Het kost tijd en moeite. Je moet opslag regelen voor alle gedrukte documenten. Als er aanpassing wordt gedaan in het document, moet je soms duizenden kopieën weggooien.”
En: het is milieuvriendelijk. Alleen de mensen die echt een kopie willen, zullen er één bestellen. Duizenden jaarverslagen die bedrijven voor hun medewerkers uitprinten en opsturen, en die uiteindelijk in de prullenbak verdwijnen – dat hoeft niet meer. Bezoekers kunnen nu zelf op de website van het bedrijf beslissen of ze het op papier willen hebben.
Facebook wordt echt fotoboek
Naast documenten print Peecho afbeeldingen. Een leuk voorbeeld is de samenwerking van Peecho met www.lovewalnuts.com . Met de Walnuts-app zet je je Facebook-herinneringen – foto’s, comments en statusupdates – om in een fotoboek. Die kun je op Facebook posten, maar ook professioneel geprint bestellen door op de Peecho-printknop te drukken.
Toekomst
Wat is het doel voor de toekomst? Martijn: “De printmarkt op zijn kop zetten. Wat eBay en Marktplaats hebben gedaan voor de advertentiemarkt – van honderdduizenden aanbieders naar een paar heel grote partijen – dat willen wij doen voor print. De printbusiness is verre van dood. De wereldwijde markt gaat over miljarden en is verdeeld over heel veel partijen. Deze markt zal steeds meer verhuizen naar on-demand printen. Peecho kan daarin een grote rol gaan spelen. Een andere doelstelling is dat de Peecho print button een prominente plek naast Facebook- en Twitterbuttons moet krijgen. Als je het leuk vindt en wilt delen, like en share je het. Wil je het tastbaar hebben, dan peechoprint je het. Over een tijdje in Van Dale. Wedden?
Accenture organiseert in 2011 voor de vijfde keer de Innovation Awards voor de Media, Communications & High Tech-sector. 589 nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten hebben zich dit jaar ingeschreven. Vijfentwintig daarvan hebben, verdeeld over vijf categorieën, een top 5-notering en zijn kanshebber voor de Blauwe Tulp en de Publieksprijs. Over 3 dagen begint het stemmen voor de Publieksprijs. Peecho is kanshebber in de categorie (E)-commerce. De prijsuitreiking vindt op 10 november plaats tijdens het Accenture Innovation Event in RAI Elicium. Kijk voor meer informatie op de site..
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!