Accenture Innovation Awards Concept van de Week - Nebula: magische ervaring voor de zintuigen

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De interactieve lichtmuur, de , biedt kinderen en volwassenen van alle leeftijden een magische ervaring voor de zintuigen. Bij aanraking van de lichtmuur lichten er duizenden ledlichtpuntjes op. De Nebula wordt gebruikt in het onderwijs en de kinderopvang, maar is ook een welkome aanvulling op het therapieaanbod van fysiotherapie, ergotherapie en logopedie. “De eenvoud is de kracht van het product, het kind of de patiënt wil puur op intuïtie de muur aanraken, waarbij ze compleet vergeten dat ze therapie of een les volgen”, zegt Bart van Goch, directeur van , het bedrijf dat de Nebula heeft ontwikkeld.

Bij aanraking van de interactieve lichtmuur gaan duizenden leds branden. De muur is fijn om aan te raken, en heeft mooie en subtiele lichteffecten. Voor de ontwikkeling van de Nebula is een combinatie gemaakt van ledtechnologie en sensortechnologie, waardoor een multi-aanraakbaar product ontstond. Elk ledlampje is met een sensor verbonden, waardoor diverse gebruikers onafhankelijk van elkaar de lichtmuur kunnen besturen. Van Goch: “Je kunt exact aangeven wat je wilt, en dat wordt dan vervolgens gevisualiseerd op de muur”.

Beleving creëren

Het concept voor de Nebula is ontstaan bij Van Goch. “Ik heb in het verleden veel te maken gehad met bouw en vastgoed. Ik zag relatief veel leegstand, waardoor gebouwen niet optimaal gebruikt werden.” Hij had de wens om zulke ruimtes met een druk op de knop te kunnen transformeren. “Toen kwam het idee voor een interactieve muur waarmee je met software voor elke setting en voor elke leeftijd een beleving kunt creëren, functioneel of voor de lol.” Samen met zijn gedachten over hoe je met interactie resultaat zou kunnen boeken in de gezondheidszorg, resulteerde dit in de Nebula.

Multi-inzetbaar

De Nebula voorziet in een ruime variatie aan activiteiten voor scholen en kinderdagverblijven, zoals tekenen, kleuren en spelletjes, maar ook reken- en taalopdrachten. Ook kan de Nebula worden ingezet bij fysiotherapie, ergotherapie en logopedie. De spellen die patiënten kunnen spelen, sluiten steeds aan op hun specifieke behandeling, wat het revalidatieproces versnelt. Door de interactieve inslag kan een patiënt niet alleen sneller beter worden, maar ook maken de Nebula-spellen het revalidatieproces aantrekkelijker. “Kinderen willen bijvoorbeeld de muur aanraken omdat daar een olifant of een aap op wordt afgebeeld. Op het moment dat ze met hun hand het aapje aanraken zal het een geluid maken. Daardoor zie je dat het kind in het spel gezogen wordt. In feite is het gewoon bezig een half uur therapie te volgen”, licht Van Goch toe. Omdat de Nebula volledig geïntegreerd is in de omgeving geeft het concept behandeltherapieën een geheel nieuwe dimensie.

SoundSteps

Nebula is niet het eerste concept van NYOYN. In 2009 lanceerde het bedrijf : een interactief audioconcept, waarbij een unit met tien draadloze matjes spelenderwijs ingezet wordt om edutainment te leveren. “In de unit, de kaartlezer, kun je een kaart stoppen, daar zit een chip in. En op die kaart staat een spel met bijvoorbeeld reken- of taalopdrachten, of een kaart met memory of stoelendans”. Maar naast kinderopvang en het primair- en speciaal onderwijs, wordt SoundSteps ingezet in de zorg. Van Goch: “Kinderfysiotherapeuten werken ermee omdat zij met motoriek, houding en de cognitie te maken hebben”.

Breed inzetbare content

De Nebula heeft inmiddels een kleine broer: de . Van Goch: “In onze gesprekken met klanten, vooral in de zorg, kwam naar voren dat voor cliënten met een laag niveau – waar je veel meer een-op-een werkt – een Nebula in kleiner formaat beter zou werken. De XS vertoont dezelfde techniek als de Nebula, maar is ongeveer een vierkante meter groot. Daarmee kun je eigenlijk bij patiënten aan bed komen.” Voor zowel de Nebula als de Nebula XS en de SoundSteps staat in de basis al breed inzetbare content klaar. “Maar de markt bepaalt. Dus op het moment dat een bepaald klanttype aangeeft graag een toepassing terug te willen zien in de Nebula, dan kunnen wij dat in opdracht van de klant maken, of samen met hem verder ontwikkelen.”

Internationale aandacht

De Nebula dingt mee naar de Blauwe Tulp. Eerder werden NYOYN-producten al bekroond met andere innovatie- en designprijzen. Van Goch: “Wij bezoeken vakbeurzen op allerlei gebieden. Healthcare, maar ook educatiegerelateerde beurzen.” Het levert internationale aandacht op. Zo kwam een delegatie van het Indonesische ministerie van onderwijs onlangs over de vloer. “En wij zijn vrij recent benaderd door het Abu Dhabi Education Council. Zij beschrijven de Nebula in hun masterplan voor educatie van de toekomst. Mooi om te zien dat zo’n organisatie bij NYOYN terechtkomt omdat ze een filmpje op internet hebben gezien, en dat wij nu gewoon om de tafel zitten om te kijken of we echt tot business kunnen komen.”

Roadshow

In Nederland ziet Van Goch nog tal van mogelijkheden: “Wij beginnen later dit jaar met een roadshow, in een hospitalitytruck. Omdat de Nebula breed inzetbaar is, is het een utopie om alle beurzen aan te doen. Het mooie van de truck is dat we een eigen mobiele showroom kunnen inrichten. Dan rijden we ’s ochtends bijvoorbeeld naar de Efteling, waar de Nebula wellicht ingezet kan worden bij wachtenden voor een attractie – en vervolgens rijd je met de truck door en heb je ’s middags een bijeenkomst in een museum, of bij het V- ziekenhuis.”

Accenture organiseert in 2011 voor de vijfde keer de Innovation Awards voor de Media, Communications & High Tech-sector. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie. Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk de Blauwe Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en hightechconcepten is het dit jaar voor het eerste mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. De prijsuitreiking vindt in november plaats op het Accenture Innovation Event. Kijk voor meer informatie op . En weet je een concept waarvan je denkt: dat is nu echt een kanshebber voor de Blauwe Tulp, aarzel niet en .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie