Accenture Innovation Awards Concept van de week – Flexotels: inklapbare hotelkamers

Lowlands, Pukkelpop, PinkPop, Defcon – ze trekken elk jaar meer bezoekers. En steeds meer mensen lopen grote festivals in het buitenland af. Overnachten in een tent hoort erbij – totdat je kennis hebt gemaakt met AIA-deelnemer Flexotel.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

zijn inklapbare hotelkamers die in korte tijd geplaatst kunnen worden op locaties waar tijdelijk extra behoefte is aan comfortabele overnachtingsmogelijkheden, zoals sport-, muziek-, cultuur- en publieksevenementen, of bijzondere bedrijfsactiviteiten. Mede door de luxueuze en efficiënte inrichting geven Flexotels een extra dimensie aan de belevingswaarde van de bezoeker tijdens evenementen. Flexotels kunnen na afloop gemakkelijk ingeklapt worden. Er kunnen twintig hotelkamers tegelijk op één vrachtwagen vervoerd worden.

Luxe overnachting tijdens meerdaagse evenementen
Hubert von Heijden is, oprichter van Flexotels, ontwikkelde voorheen vastgoedprojecten op het gebied van vrijetijdsbesteding. Hij zag de behoefte aan luxere overnachting tijdens meerdaagse evenementen en kwam toen op het idee. Flexotels zijn luxer dan een tent en ten opzichte van een hotel hoef je tijdens het verblijf in een Flexotel het evenemententerrein niet te verlaten. Hubert: “Een Flexotel-kamer is een volwaardige kamer. Je kunt rechtop lopen, de kamer is goed geïsoleerd, en als je wilt zet je een raam open. Vergeleken met een hotelkamer is het iets minder luxe omdat een badkamer en toilet ontbreekt.”

Een Flexotel-unit herbergt vier mensen
Een Flexotel-unit is opgedeeld in twee kamers. Elke kamer biedt ruim zeven vierkante meter, beschikt over twee opgemaakte bedden, heeft twee kastjes, twee opklapbare stoeltjes, een tafel, elektriciteit, licht, handdoeken en een deur die op slot kan. Mariëlle Burggraaf, marketing- en salesmedewerker bij Flexotels: “Dat laatste klinkt misschien als vanzelfsprekend, maar voor veel gebruikers schuilt hierin de meerwaarde. Je kunt je spullen veilig achterlaten.”

Eén prijs voor de duur van het evenement
Flexotels verhuurt de units aan festivalorganisaties, die ze dan op hun beurt bij bezoekers onder de aandacht brengen. Mariëlle: “Units voor één nacht is vaak te duur. We rekenen één prijs voor de duur van het evenement, meestal drie of vier nachten. De organisatie betaalt aan ons de prijs die is opgebouwd uit huur en transport. Op een vrachtwagen passen tien units, twintig kamers, wat afnemen per twintig kamers het voordeligst maakt.”

Van Engeland tot Zwitserland
Hubert: “We merken dat sommige organisaties het risico niet durven nemen. Daarom hebben we deze zomer voor het eerst zelf kamers verkocht, op het Dour Festival in België. Er gaat veel werk in zitten. Je krijgt veel vragen van geïnteresseerden. Onze voorkeur is toch verhuur via de organisatie.” Flexotels verschenen al van Engeland tot Zwitserland, onder andere op Tomorrowland, Lowlands, de Zwarte Cross, Solar en de olympische oranjecamping.

In de lift
Mariëlle: “het succes van Flexotels meten we af aan de omzet en de bezettingsgraad – die is sinds de start in 2010 al flink gestegen. We hebben nu meer units als eerst. We begonnen met tweeëntwintig kamers, op dit moment hebben we er honderdvijftig. Voor een hogere bezettingsgraad zou het mooi zijn als het festivalseizoen, dat nu van eind april tot begin oktober loopt, verlengd wordt.”

Noodopvang en kamertekort
De komende tijd wil Flexotels het aantal kamers verder uitbreiden en het concept in andere landen op de kaart te zetten. Daarnaast kijkt Flexotels naar andere opties. Mariëlle: “In het verleden zijn we een keer gevraagd voor noodopvang. En denk aan het kamertekort onder studenten, ook dat biedt perspectief.”

Accenture organiseert in 2012 de Innovation Awards in vijf verschillende industrieën. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt doen mee aan de competitie. Kijk voor meer informatie op .

Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk de Blauwe Tulp op de Publieksprijs in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. De prijsuitreiking vindt op 8 november plaats op het Accenture Innovation Event. Voor het eerst wordt ook de Groene Tulp uitgereikt aan het meest duurzame concept.

Wil je op Flexotels stemmen voor de Publieksprijs? Dat kan. De stembus voor de Publieksprijs is geopend tot aan het Innovation Event. Elke tweet, share en like vanaf de Innovation Awards-website, telt als één stem. Bij concepten met een Blauwe Tulp-nominatie tellen alle stemmen mee bij het eindoordeel.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie