Uit frustratie worden de beste ideeën geboren. Christiaan Henny beschouwde zichzelf als een slechte student. Hij bezoekt wel zes scholen. Dan laat een studiecoach hem inzien dat hij al jaren verkeerd leert, zoals zoveel studenten. Met eFaqt verenigt Christiaan alle bewezen studiemethoden in één tool waarmee effectief leren en hoge cijfers halen bijna vanzelfsprekend wordt. “Dat mensen lage cijfers halen of steeds zakken, komt niet doordat ze dom zijn.”
Met eFaqt kun je elk studieboek tot je nemen. Het concept zorgt ervoor dat je geconcentreerd blijft, sneller de stof onthoudt en deze beter begrijpt. “De leukste reacties zijn van mensen die door eFaqt voor hun probleemvakken ineens een tien halen”, vertelt Christiaan. Hijzelf is het levende bewijs. “Nadat ik eindelijk de juiste studiemanier te pakken had, haalde ik anderhalf studiejaar in één jaar.”
Met boek achter je computer
Voor de oprichting van eFaqt deed hij uitgebreid onderzoek naar de juiste studiemanier. “De tool is volledig gebaseerd op theorieën van wetenschappers. eFaqt is dé manier waarop studenten zouden moeten leren, dat beaamt Oxford University, waarmee we een nauwe samenwerking hebben. Hoe het werkt? Je gaat achter je computer zitten met je boek. Je maakt aantekeningen in het systeem, waarna de tool je helpt om de juiste manier van studeren toe te passen.”
Begrijpend lezen
Wat maakt de eFaqt-methode zo succesvol? De eerste stap is het invoeren van de inhoudsopgave van het studieboek in de tool. De meeste studenten beginnen te studeren zonder het overzicht te hebben over de stof. De inhoudsopgave biedt de structuur waaraan je details kunt ophangen en waardoor je ze kunt onthouden.Voor je aan de hoofdstukken begint, triggert eFaqt je om na te denken over de stof, door twee vragen te stellen. Waar denk je dat dit hoofdstuk over gaat en waarom denk je dat de auteur dit hoofdstuk bij het vaderhoofdstuk heeft gestopt? Zo ben je meteen al proactief met de stof bezig.
Vergeetcurve monitoren
Daarna schrijf je online een samenvatting per hoofdstuk en deel je je aantekeningen met mensen die hetzelfde boek bestuderen. Op basis van de vergeetcurve van Ebbinghaus zorgt het systeem dat je op tijd een pauze inlast en de stof met vaste regelmaat herhaalt. Ebbinghaus, een Duitse psycholoog concludeerde aan het eind van de negentiende eeuw al dat alles met vaster regelmaat herhaald moet worden wil je iets langdurig in het lange termijn geheugen opslaan. Ook bevat het systeem een concentratiemeter die het aantal aanslagen op het toetsenbord van de laptop in de gaten houdt.
Twaalfduizend eFaqt-stickers
eFaqt maakt automatisch een mindmap, bouwt een diagram op uit begrippen, teksten, relaties en afbeeldingen uit het boek, en dat rond een centraal thema. Inmiddels wordt samengewerkt
met grote uitgeverijen, zoals Kluwer en Noordhoff Uitgevers. Voor de studenten biedt dit extra waarde vanwege de boeken die met inhoudsopgave en extra content op eFaqt staan. Voor de uitgeverijen is het interessant dat studenten hun boek met eFaqt leren. Kluwer plakte dit jaar eFaqt-stickers op twaalfduizend studieboeken.
Klanten en markt
In de eerste maanden van eFaqt heeft Christiaan zich vooral gericht op b2b. Met succes: kennisgedreven instellingen die constant moeten bijspijkeren zoals Shell, Achmea, SNS Bank en Nationale Nederlanden zijn klant. In het Shell Learning-programma leren tienduizenden werknemers elk jaar nieuwe stof. Een groot aantal gebruikt daarvoor shell.efaqt.com.
Van b2b naar b2c
Met zulke grote opdrachtgevers draai je in korte tijd breakeven. Christiaan: “Uiteindelijk willen we ons richten op b2c. Voor 2,50 euro per maand kunnen studenten zich abonneren op de uitgebreide versie van eFaqt. Meer dan tweeduizend studenten gebruiken eFaqt al. We zien graag dat dat aantal zo snel mogelijk groeit. We richten onze pijlen de komende tijd op de studenten, via leraren, universiteiten, verenigingen en de ouders.”
Help jij Christiaan een handje op weg door op hem te stemmen voor de Publieksprijs van de Accenture Innovation Awards 2011? Ga naar mcht.innovation-awards.nl. Stemmen kan tot 9 november. Voor de Publieksprijs zijn 25 concepten in de race. Bekijk welke, en stem op je favoriet. Zet je netwerk in om je favoriet hoog te laten eindigen – als je gestemd hebt, kun je je stem eenvoudig delen via de bekende sociale netwerken.
Accenture organiseert in 2011 voor de vijfde keer de Innovation Awards voor de Media, Communications & High Tech-sector. 589 nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten hebben zich dit jaar ingeschreven. Vijfentwintig daarvan hebben, verdeeld over vijf categorieën, een top 5-notering en zijn kanshebber voor de Blauwe Tulp en de Publieksprijs. De prijsuitreiking vindt op 10 november plaats tijdens het Accenture Innovation Event in RAI Elicium. Kijk voor meer informatie over de awards op de site.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!