door Jessy van Kempen, Naniek Klijn en Aniek van Lierop.
Vlieg met 19 studenten naar Londen. Zet ze af bij Ogilvy and Mather UK en zorg dat er 60 uur later een concept ligt dat de creative director van zijn stoel blaast.
19 soon-to-be art-directors en copywriters van de Fontys Hogeschool Eindhoven opleiding Communicatie gingen vorige maand de uitdaging aan. Normaal werkzaam voor bureaus als The Valley, Greenberry, Bovil, Canday en Kingsday, mochten ze in de hoofdstad van advertisting laten zien dat hun ideeën ook internationaal van de grond komen.
Office with a view
Ben je ooit bij Ogilvy & Mather UK over de vloer geweest, dan snap je ons enthousiasme. 1800 man sterk, gesetteld op etages met een indrukwekkend uitzicht over de Theems uitkijkend naar The London Eye en meer. Niet dat waar we daar voor komen, maar toch.
Voordat wij beginnen, wordt er nog een kijkje in de wereld van Ogilvy gegeven. Tijd voor de briefing; Philips. Best wel ironisch dat 19 Eindhovense studenten speciaal naar Londen zijn gevlogen. En dan een briefing krijgen voor een typisch Eindhovens merk!
Easier said than done.
Gerry Human's stem klinkt nog in onze achterhoofden; 'Don't be afraid to be bold! We want crazy ideas!'' en niet te vergeten; 'It has to feel real!'. Op elk vlak willen we belevenissen, zelfs met merken. Belevenissen die leiden tot verhalen. Verhalen
die écht voelen. Tegenwoordig draait het veel meer om consumer insights, zo ook in Londen. Mensen meenemen in herkenbare situaties en deze versterken met je concept(en).
Tijd om aan de slag te gaan!
Well begun is half done
Na Shoreditch te zijn ingedoken voor fijne werk- en lunchplekjes, dompelen we ons helemaal onder in het merk. De identiteit eigen maken, herkenbare inzichten verzamelen. Consumer insights zijn key!
Het nodige speurwerk en vele koffies later komen de eerste inzichten naar boven. Nu nog één die eruit springt en waarin iedereen zich kan vinden. Een killer insight!’. Ideeën in overvloed, maar… zijn ze ook crazy genoeg ? Kunnen mensen in Engeland zich hierin verplaatsen? Zoveel vragen, zo weinig tijd. Nog 12 uur te gaan.
Experience is the best teacher
Deze trip vreet meer energie dan gedacht, maar wat een unieke kans. De wallen onder de ogen groeien, ideeën worden getrechterd. Tijd voor een late night review. Voor elkaar pitchen en elkaar versterken waar het nodig. Alles in een mooie keynote gieten en zelfverzekerd gaan slapen.
Cross your t’s and dot your i’s
Showtime! Opgesteld in X-factor formatie zitten Laura Haigh, Gerry Human, Orla Mateer and Christy Madden te wachten op onze pitches. De trillende beentjes en zwetende handjes zijn lichtelijk aanwezig, maar zodra de
eerste pitch van start gaat, wordt er geshined. En niet alleen door ons, ook het uitzicht wordt met de minuut mooier.
Pitchen met een ondergaande zon. Beter wordt het niet. Of toch; de juryleden zijn erg enthousiast en spreken vol lof over de inzichten en concepten die ze gepresenteerd krijgen. Het leek een onmogelijke opdracht om Gerry Human van zijn stoel te blazen. What can we say? Mission accomplished.
foto’s door Tom Doms
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!