- Veel kritiek in de media en op Twitter op de gemeente Lelystad die werkloze jongeren zonder startkwalificaties benadert met een folder in straattaal.
- Hoofd Communicatie Eduard Ehrhardt van Lelystad vindt de vele reacties zuur, maar had commotie ook wel verwacht. Bovendien: de campagne werkt, zegt hij.
Je zou het een dappere poging kunnen noemen om jongeren in hun eigen taal aan te spreken, en niet in het gebruikelijke ambtelijke jargon.
Dapper was het zeker.
De gemeente Lelystad stuurde 400 werkloze en laagopgeleide jongeren een folder in straattaal onder de titel Netnix, in de typografie van Netflix:
‘De meesten van jouw leeftijdsgenoten met een diploma in the pocket volgen een opleiding of hebben een baan. En daarmee hebben ze money at the bank voor een telly, een scooter of een wagen. Kijk dat is pas chill.’
Lelystad kreeg er de lachers mee op zijn hand, maar ook boze reacties, want jongeren op zo’n manier aanspreken zou niet alleen potsierlijk zijn, maar ook denigrerend. De polderstad haalde er het RTL Nieuws, Omroep Flevoland en de NOS mee, dat het woord tjappie nogal ongelukkig gekozen vindt. Tjappie kan maatje, kerel of ‘dude’ betekenen, maar is ook een scheldwoord voor iemand is die lomp of dom is.
Op Twitter gingen de trossen los:
Toen de communicatieafdeling van gem Lelystad zat te vergaderen over #tjappie werd deze collega genegeerd. Nu zitten ze met #netnix pic.twitter.com/Ue92whVGAa
— Gisèle Mambre ? (@Gismis) August 17, 2017
"Yo tjappie, doekoe op de bank voor een telly. Dat is pas chill".
— SpinDoctorandus (@SpinDoctorandus) August 17, 2017
Dit is niet meer door de knieën, dit is afdalen naar de hel.#Lelystad
Hoofd Communicatie Eduard Ehrhardt is niet verbaasd door de commotie rond de folder, hoewel hij die niet in deze mate had verwacht, zegt hij desgevraagd.
Ehrhardt: 'Ons team jeugd probeert jaarlijks de moeilijk bereikbare groep van jongeren zonder startkwalitficaties te bereiken. Dat levert meestal niet veel op, vandaar dat ze voor deze manier hebben gekozen. We hebben ze daarover geadviseerd en ook meegeholpen met de tekst. We wisten dat die wat ging doen en reacties zou opleveren. Het is ook een leuk verhaal dat een gemeente jongeren met tjappie aanspreekt. Alleen is er in de media voor een zure invalshoek gekozen. En bovendien is het komkommertijd, waardoor iedereen het overnam met - zo gaat dat - dezelfde toon.'
Ehrhardt benadrukt dat de gemeente nooit de intentie heeft gehad de jongeren denigrerend aan te spreken. 'Het is jammer dat dit beeld naar voren komt. We kunnen als gemeente echt wat voor deze jongeren betekenen en willen persoonlijk met ze in contact komen. Daarom hebben we voor een tekst met een toon van 'vrienden onder elkaar' gekozen. Dat er wat aandacht voor zou komen hadden we ingecalculeerd. Maar in deze mate - hoe groot wil je het maken?'
Het hoofd Communicatie is desondanks niet ontevreden. 'Wat we beoogden met de folder is gelukt: in persoonlijk contact komen met jongeren. Een beetje commotie is daarbij behulpzaam, dat wisten we. En inderdaad, dat lukt ons beter dan in voorgaande jaren.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!