Wolf ‘in groezelig zwartwit’ gepositioneerd

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Maandag gaat Wolf, de nieuwe film van (ooit opgericht als reclamebureau), in première. Wat kan de reclamewereld leren van de filmwereld, volgens medeoprichter Victor Ponten?

Waarom gaat Wolf jullie vorige film Rabat overtreffen? Rabat won de nodige (internationale) prijzen, waaronder een Gouden Kalf voor hoofdrolspeler Nasrdin Dchar, die vervolgens een hield.
‘Wolf een rauwe misdaadthriller. De film biedt een inkijk in de hedendaagse wereld van een nieuwe generatie harde criminelen, die in de grote steden van Europa steeds meer van zich doet spreken. De persoon die je daarbij volgt is Majid (gespeeld door Marwan Kenzari), een jonge kickbokser die dankzij zijn bikkelharde vuisten binnen en buiten de ring snel carrière maakt. Naarmate zijn ster rijst, komen de wereld van de ring en de georganiseerde misdaad gevaarlijk dicht bij elkaar en raakt hij steeds dieper verstrikt in zijn eigen ambitie.
‘Wij hopen dat Wolf een volgende stap betekent in de opmars van Habbekrats als creative film company. Ook al won Rabat internationaal prijzen, Wolf draait nu in competitie op het Internationaal Filmfestival van San Sebastian, een Europees festival dat er echt toe doet in de filmwereld. Daarnaast hebben we inmiddels een sales agent in Los Angeles gevonden en is er internationaal serieuze interesse (zo serieus dat we daar nog even niet verder mogen uitwijden). Dat heeft Rabat allemaal niet bereikt.’

Marwan Kenzari trainde ruim een jaar voor zijn hoofdrol in de speelfilm Wolf.

Wolf heeft inderdaad al de nodige aandacht gekregen. Wat is jullie (pr-)strategie?
‘In eerste instantie hebben we vooral helemaal niets gedaan. Nederlandse films proberen tegenwoordig al tijdens het draaien zoveel mogelijk de pers te halen met set-bezoeken, terwijl een film mogelijk pas een jaar later uitkomt. Voor Wolf geloofden we daar niet in.
‘Aangezien de film een gevoelig thema heeft, zijn we heel voorzichtig omgegaan met publicaties vooraf. De eerste impressie die we mensen wilden geven van deze film, moest meteen kloppen en moest dus niet een of ander beeld zijn van een persfotograaf. Los van een hele summiere still, was de het eerste wat dus naar buiten kwam. Daarmee hebben we de film meteen gepositioneerd als een actuele en rauwe misdaadthriller, geschoten in groezelig zwartwit. Ook alle (marketing)activiteiten die we daarna hebben ontplooid, ondersteunen dat beeld. En kennelijk heeft dat gewerkt, aangezien de pers er precies zo over schrijft.’

Is het succes van jullie vorige film Rabat – inhoudelijk – mede te danken aan jullie reclameachtergrond?
‘Onder meer, maar niet alleen. Ook voor Rabat hebben we van tevoren heel helder geformuleerd hoe die film gepositioneerd moest worden, wat voor sfeer eromheen moest hangen en vanaf het draaien zijn we langzaam maar gestaag gaan bouwen aan dat beeld. Rabat was in alle aspecten een samensmelting van de achtergronden van alle makers en betrokkenen, niet alleen de onze in de reclame.
‘Onze reclameachtergrond heeft bij het maken van de film zelf heeft niet zo’n grote rol gespeeld. Een film moet je gewoon, puur als filmmaker benaderen. Alles daaromheen, daarbij helpt het enorm.’

Wat kan de reclamewereld leren van de filmwereld? En andersom?
‘Lastige vraag. In beide werelden wordt in Nederland momenteel echt veel bagger geproduceerd. De reclamewereld kan van de filmwereld wellicht wat efficiëntie opsteken. Voor een filmpje van 30 seconden zit je al gauw aan tafel met 20 man, en dan hebben we het niet over crew of cast. Dat vertraagt nogal. In de filmwereld daarentegen wordt marketing gezien als een standaardformule die je voor elke release kan herkauwen. Wat dat betreft kan de filmwereld wel eens wat beter naar reclamemakers kijkers.’

Rond Wolf is teven een muziekdocumentaire van de soundtrack van Appa & Sjaak gemaakt. Bekijk ‘m hier:

Evenals 2 clips van het album:

Victor Ponten

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie