Wie wil zijn merk nog met Trump geassocieerd zien?

De ceo van Pepsi wordt naar aanleiding van Charlottesville onder druk gezet om uit Trumps adviesraad te stappen.

Pepsico-ceo Indra Nooyi wordt in de Verenigde Staten onder druk gezet om uit de zakenadviesraad van Donald Trump te stappen waar zij zitting in heeft. De druk wordt uitgeoefend door de ngo Color of Change, een organisatie die zich inzet tegen racisme. Ook IBM en Campbell liggen onder vuur.

Extreem-rechts
De directe aanleiding wordt gevormd door de recente raciale botsingen in Charlottesville en vooral door het gegeven dat Trump zich daar bij herhaling niet duidelijk wil uitspreken tegen rassenhaat en –geweld. Eerder stapten al meerdere ceo’s – vrijwillig of onder druk van Color of Change – uit Trumps adviesraad uit angst om hun bedrijf en/of merk(en) geassocieerd te zien worden met extreem-rechts gedachtegoed waar Trump geen afstand wil nemen. Of in ieder geval, niet echt. Onder hen, topmensen van Uber, Walt Disney, Under Armour en Intel.

Kendall Jenner
Rashad Robinson
, directeur van Color of Change (dat zegt te kunnen bogen op een miljoen online leden), zegt dat hij Pepsico aanpakt omdat het uitdrukkelijk met het gezicht naar het publiek staat en het onderwerp van diversiteit openlijk aanroert. Hij doelt op de verguisde campagne van frisdrankmerk Pepsi met Kendall Jenner. Die inzet voor diversiteit staat volgens hem in schril contrast met het feit dat Pepsico Trump ondersteunt.

Heartbroken
Pepsico heeft niet gereageerd op de campagne van Color of Change. Wel reageerde Nooyi in een tweet op de gewelddadigheden in Charlottesville. Daarin zegt zij: ‘Heartbroken by the violence in #Charlottesville. Hate and intolerance are a betrayal of what we stand for as Americans.’ Maar dat gaat volgens de aanhangers van Color of Change niet ver genoeg. Zij stalken haar online met de hashtag #QuitTheCouncil.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie