Apple trekt voor Thailand beledigende reclamefilm terug

In de reclamefilm wordt Thailand voorgesteld als onderontwikkeld en verouderd land. Politici, influencers en burgers zijn not amused.

Beeldcompilatie uit 'The Underdogs: OOO'
https://www.bangkokpost.com/learning/advanced/2839652/apple-ad-faces-backlash

Het Amerikaanse technologieconcern Apple heeft een reclamefilm die zich afspeelde in Thailand teruggetrokken. De stap volgt op een stroom van kritiek van Thaise politici, influencers en burgers op de wijze waarop hun land in de commercial van de iPhone-maker werd afgeschilderd. Ze riepen ook op Apple-producten te boycotten.

De tien minuten durende reclamefilm met de titel 'The Underdogs: OOO (Out Of Office)' is het vijfde deel van een komische reclameserie van Apple. De serie volgt een groep collega's bij het uitvoeren van opdrachten en het oplossen van problemen met producten en diensten van Apple. De reclame stond al ongeveer twee weken online en speelde zich af in Bangkok en Rayong. De groep collega's was naar Thailand afgereisd voor een lowbudgetzoektocht naar een nieuwe verpakkingsfabriek.

Vervallen hotel in Bangkok

In het filmpje reden de hoofdrolspelers rond in een Thaise tuktuk, kwamen ze in contact met eigenzinnige lokale bewoners en verbleven ze in een vervallen hotel in Bangkok. Volgens influencers op sociale media werd Thailand in het filmpje voorgesteld als een onderontwikkeld en verouderd land. Ook de Thaise toerismecommissie uitte kritiek op de commercial.

Het internet wemelt inmiddels van aanklachten op de film van Apple, zoals die van de vlogger E for Electric (zo'n 175 duizend volgers), die walgt van weergave die Apple geeft van het land en het volk en eindigt zijn bijdrage dan ook met 'Fuck you Apple, don't come back'. De originele footage van Apple is inmiddels van het internet verwijderd, maar onder meer in het filmpje van E for Electric (zie hieronder) is een indruk te krijgen van het creatieve werk van Apple.

Offensive Apple commercial about Thailand reflects American delusional view of itself and the world

'Levendigheid huidige Thailand niet vastgelegd'

Apple verklaarde dat het niet de bedoeling was Thailand te beledigen met de commercial, die het bedrijf samen met een lokaal productiebedrijf heeft gemaakt. ‘Onze bedoeling was om het optimisme en de cultuur van het land te vieren en we verontschuldigen ons dat we de levendigheid van het huidige Thailand niet volledig hebben vastgelegd. De film wordt niet meer uitgezonden’, zei Apple in een verklaring.

Bron: ANP/Redactie Adformatie

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie