Overslaan en naar de inhoud gaan

Heineken benoemt Christiaan Prins, de vierde global-communications-director in nog geen vijf jaar

Drankenconcern verslijt 'global' communicatie-directors in hoog tempo. Prins volgt Joris Evers op, die na ruim een jaar weg gaat.
Christiaan Prins
Christiaan Prins
© Foto LinkedIn
Christiaan Prins
Christiaan Prins
© Foto LinkedIn

Heineken Company heeft andermaal een nieuwe eindverantwoordelijke voor zijn communicatie wereldwijd. Christiaan Prins begint op 15 oktober als head of global communications bij het mondiale drankenconcern, a journey of a lifetime, zoals hij het op LinkedIn omschrijft.

related partner content for mobile comes here

Lifetime is waarschijnlijk een wat ruime tijdspanne in dit verband, want Heineken heeft zich de laatste jaren een weinig duurzame werkgever getoond voor de global-comms-directors. Prins is de vierde benoeming in nog geen vijf jaar tijd.

'Sneller dan verwacht'  

De nieuwe communications-baas van het internationale concern volgt Joris Evers op, die in juni vorig jaar zomer de overstap maakte naar Heineken van LaLiga, de organisatie achter de Spaanse hoogste voetbalcompetitie, waarvoor hij zes jaar werkte. Heineken had ruim een half jaar daarvoor zijn interesse gepeild.

Evers voelde zich bevoorrecht om bij te dragen aan ‘het iconisch Nederlandse merk’. Hij rapporteerde aanvankelijk aan chief corporate affairs Stacey Tank, die echter snel werd opgevolgd door Joanna Price.

Lang duurde de Heineken-loopbaan van Evers niet. Na net iets meer dan een jaar moet hij plaats maken. Het betreft geen vrijwillig vertrek. Evers laat desgevraagd weten: ‘Wat mij betreft inderdaad sneller dan verwacht, maar dankbaar voor wat ik de afgelopen tijd heb kunnen doen en leren.’

Of zijn vertrek te maken heeft met de komst van Joanna Price wil Evers niet kwijt, hij doet geen verdere mededelingen. Tekenend is wel dat Price in een post op LinkedIn uitgebreid en enthousiast aandacht besteedt aan de komst van Christiaan Prins, maar daarbij de vertrekkende Joris Evers in het geheel niet noemt.

Voor de komst van Evers zelf, in juni 2023, was het Sarah Backhouse die de mondiale communicatie leidde bij Heineken. Zij deed dat nog relatief lange tijd en begon in november 2020. Haar komst volgde op het aantreden van Stacey Tank als chief corporate affairs. Beiden kenden elkaar uit hun woonplaats Atlanta in de VS.

'Korte maar fascinerende rit'

Het tandem dat Tank-Backhouse bij Heineken vormden betekende ook een voortijdig vertrek van Tim van der Zanden. Hij was eind 2019 begonnen als director global communicationsen en kreeg vrij snel de coronacrisis voor zijn kiezen. Ondanks positieve recensies moest hij na ruim een jaar afscheid nemen na een, in de woorden van Van der Zanden, ‘korte maar fascinerende rit’.

Rust terugkeren

Misschien dat met de komst van Christiaan Prins de rust op ‘global comms’ weer wat terugkeert. Hoewel er lastig is een verband te leggen tussen personele wisselingen en negatieve media-aandacht, heeft Heineken de afgelopen jaren enkele keren met een reputatiecrisis te maken gehad.

Dat gebeurde onder meer na de onduidelijke communicatie over het wel-niet terugtrekken uit Rusland vanwege de oorlog met Oekraïne.

Ook bij het invoeren van het statiegeld voor blikjes kwam Heineken onder vuur te liggen toen het  te laat was met aanpassingen en een dwangsom in het vooruitzicht gesteld kreeg. Heineken-directeur Hans Böhm bewees zijn bedrijf een slechte dienst door te klagen over de negatieve berichtgeving die het drankenconcern destijds ten deel viel.

Na vragen van Adformatie over het vertrek van Joris Evers en de komst van Prins heeft Heineken een statement opgesteld:

 

Heineken N.V. announces that Joris Evers, Director of Global Communications, will be leaving the company effective October 1, 2024, to pursue opportunities outside the company. During his tenure, Joris has made significant contributions to our communications strategy and strengthened our global messaging. The company appreciates his dedication and wishes Joris the best in his future endeavours.
 

Christiaan Prins will assume the role of Director of Global Communications effective October 15. In the interim, HEINEKEN remains committed to delivering clear and effective communications to our stakeholders worldwide.


As a well-rounded communications professional with a rich background in the FMCG sector, Christiaan's commitment to fostering growth and reputation through inclusive communication strategies makes him a valuable addition to HEINEKEN’s Corporate Affairs Leadership Team. The team will continue to focus on HEINEKEN’s commitment to delivering clear and effective communications to our stakeholders worldwide.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in