Premium

Heineken benoemt Christiaan Prins, de vierde global-communications-director in nog geen vijf jaar

Drankenconcern verslijt 'global' communicatie-directors in hoog tempo. Prins volgt Joris Evers op, die na ruim een jaar weg gaat.

Christiaan Prins
Foto LinkedIn

Heineken Company heeft andermaal een nieuwe eindverantwoordelijke voor zijn communicatie wereldwijd. Christiaan Prins begint op 15 oktober als head of global communications bij het mondiale drankenconcern, a journey of a lifetime, zoals hij het op LinkedIn omschrijft.

Lifetime is waarschijnlijk een wat ruime tijdspanne in dit verband, want Heineken heeft zich de laatste jaren een weinig duurzame werkgever getoond voor de global-comms-directors. Prins is de vierde benoeming in nog geen vijf jaar tijd.

'Sneller dan verwacht'  

De nieuwe communications-baas van het internationale concern volgt Joris Evers op, die in juni vorig jaar zomer de overstap maakte naar Heineken van LaLiga, de organisatie achter de Spaanse hoogste voetbalcompetitie, waarvoor hij zes jaar werkte. Heineken had ruim een half jaar daarvoor zijn interesse gepeild.

Evers voelde zich bevoorrecht om bij te dragen aan ‘het iconisch Nederlandse merk’. Hij rapporteerde aanvankelijk aan chief corporate affairs Stacey Tank, die echter snel werd opgevolgd door Joanna Price.

Lang duurde de Heineken-loopbaan van Evers niet. Na net iets meer dan een jaar moet hij plaats maken. Het betreft geen vrijwillig vertrek. Evers laat desgevraagd weten: ‘Wat mij betreft inderdaad sneller dan verwacht, maar dankbaar voor wat ik de afgelopen tijd heb kunnen doen en leren.’

Of zijn vertrek te maken heeft met de komst van Joanna Price wil Evers niet kwijt, hij doet geen verdere mededelingen. Tekenend is wel dat Price in een post op LinkedIn uitgebreid en enthousiast aandacht besteedt aan de komst van Christiaan Prins, maar daarbij de vertrekkende Joris Evers in het geheel niet noemt.

Voor de komst van Evers zelf, in juni 2023, was het Sarah Backhouse die de mondiale communicatie leidde bij Heineken. Zij deed dat nog relatief lange tijd en begon in november 2020. Haar komst volgde op het aantreden van Stacey Tank als chief corporate affairs. Beiden kenden elkaar uit hun woonplaats Atlanta in de VS.

'Korte maar fascinerende rit'

Het tandem dat Tank-Backhouse bij Heineken vormden betekende ook een voortijdig vertrek van Tim van der Zanden. Hij was eind 2019 begonnen als director global communicationsen en kreeg vrij snel de coronacrisis voor zijn kiezen. Ondanks positieve recensies moest hij na ruim een jaar afscheid nemen na een, in de woorden van Van der Zanden, ‘korte maar fascinerende rit’.

Rust terugkeren

Misschien dat met de komst van Christiaan Prins de rust op ‘global comms’ weer wat terugkeert. Hoewel er lastig is een verband te leggen tussen personele wisselingen en negatieve media-aandacht, heeft Heineken de afgelopen jaren enkele keren met een reputatiecrisis te maken gehad.

Dat gebeurde onder meer na de onduidelijke communicatie over het wel-niet terugtrekken uit Rusland vanwege de oorlog met Oekraïne.

Ook bij het invoeren van het statiegeld voor blikjes kwam Heineken onder vuur te liggen toen het  te laat was met aanpassingen en een dwangsom in het vooruitzicht gesteld kreeg. Heineken-directeur Hans Böhm bewees zijn bedrijf een slechte dienst door te klagen over de negatieve berichtgeving die het drankenconcern destijds ten deel viel.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie