Website 3.0: een geheel eigen social community

Facebook, Twitter en Linked-in. Iedereen kent het, iedereen heeft het. Maar deze vormen van social media blijken veel minder praktisch dan dat ze in eerste instantie deden vermoeden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

, bedenker van vertelt hoe hij onverwacht een enorme groeimarkt vond.

Hoe omschrijf je Community Networkz in een tweet?
“Het social network voor bedrijven”

Wat was de aanleiding voor het idee?
“In 2012 zijn we begonnen met het bouwen van BeQuan, dat een nieuw soort vacaturesite moest worden in de vorm van een social network. Toen we op het punt stonden om dit nieuwe concept te lanceren, gingen we met Randstad om de tafel omdat we hen graag als partner wilden. De directeur Innovatie van Randstad gooide deze samenwerking over een heel andere boeg en vroeg om een social network speciaal voor Randstad. Dat triggerde enorm, dus toen zijn we met meer dan tachtig andere grote bedrijven gaan praten en hebben we allerlei variaties op BeQuan gemaakt. Die hebben we verzameld onder de naam Community Networkz.”

Wat is de doelgroep die jullie aanspreken?
“Die is heel breed, maar omvat eigenlijk altijd grote bedrijven. We bedienen bijvoorbeeld bedrijven in de dance scene zoals ID&T, Wolter Kroes als artiest, pretpark Koningin Julianatoren maar ook bijvoorbeeld voetbalclubs. Je kunt onze social networks beschouwen als een website 3.0 voor grote bedrijven.”

Waarom is het aantrekkelijk voor bedrijven om een eigen social network te hebben en niet gewoon een Facebookpagina?
“Het is niet het een of het ander, maar de twee zijn juist een goede aanvulling op elkaar. Vooral sinds de recentelijke veranderingen bij Facebook waardoor mensen maar een zeer kleine selectie te zien krijgen van de berichten die voor hen klaar staan. Dit is vanuit Facebook bezien een heel logische ontwikkeling maar voor bedrijven betekent dit dat maar 3 à 5% van hun volgers wordt bereikt. Facebook is dan ineens een stuk minder aantrekkelijke manier om klanten of fans te bereiken. Aan de andere kant kunnen bedrijven het grote netwerk dat ze al hebben dankzij Facebook gebruiken om hun eigen community te vullen.”

Wat is het grootste obstakel dat je bent tegengekomen bij de ontwikkeling van Community Networkz?
“De techniek. Toen we begonnen met de bouw van BeQuan hadden we al veel ervaring met vacaturesites bouwen, maar we hebben er toch nog bijna een jaar over gedaan voor we konden lanceren. En toen waren we eigenlijk nog steeds niet klaar.”

Is de technische complexiteit wat Community Networkz succesvol maakt?
“Jazeker, het feit dat bedrijven dit niet zomaar zelf kunnen, maakt dat we een luisterend oor vinden bij de bedrijven waar we langsgaan. We springen in dat gat door eerst zelf de grote bedrijven en merken te bedienen door een community voor ze te bouwen. Vervolgens kunnen deze community’s dienen als voorbeelden voor de markt en kunnen we een meer kant-en-klaarproduct gaan ontwikkelen waar bedrijven zelf mee aan de slag kunnen.”

Hoe zorgen jullie dat zo’n social network daadwerkelijk bij gebruiker terechtkomt?
"Op verschillende manieren. In het geval van Wolter Kroes loopt dat bijvoorbeeld voornamelijk via zijn netwerk op Facebook. Posts of acties binnen het Community Networkz van Wolter Kroes, die zichtbaar zijn op Facebook vanwege een link, verleiden fans om ook lid te worden van die community. De Koningin Julianatoren laat bezoekers zodra ze een ticket kopen al voorpret beleven. Het ticket printen ze niet meer uit, maar staat voor ze klaar in de community van het park. Vervolgens schakelen we op de dag zelf over naar mobiel en nemen we de bezoeker op die manier mee door het park. Achteraf zijn de foto’s die gemaakt zijn in bijvoorbeeld de achtbaan terug te vinden in de community om het plaatje helemaal compleet te maken.”

Hoe zie je Community Networkz over drie jaar?
“Dan hebben we twee draaiende concepten. De ene is een maatwerk waarmee we zowel in Europa als in Amerika de grote merken van hun eigen community voorzien. Het tweede concept is clubbs.me: meer een plug-in concept waarbij kleinere bedrijven makkelijk hun eigen community kunnen lanceren. Maar de kern is toch wel dat we niet meer alleen in Nederland bezig zijn, maar over de hele wereld. Dat staat nu al te gebeuren en we laten ons zeker niet tegenhouden.’’

*) Dit is een artikel uit de reeks van de .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie