Premium

Wat is er ‘purpose’ aan het Nestlé Needs YOUth programma?

Nestlé geeft jonge mensen toegang tot economische kansen. Maar heet dat niet gewoon ‘mensen aannemen’?

Even geleden kondigde super-FMCG’er Nestlé dat het zijn jeugdinitiatief ‘Nestlé needs YOUth’ een nieuwe impuls gaat geven. De belofte luidt: ‘In 2030 worden door Nestlé 10 miljoen jonge mensen over de hele wereld geholpen om toegang te krijgen tot economische kansen.’ Het concern zegt dat het wereldwijde initiatief alle inspanningen samenbrengt die Nestlé zelf en met anderen onderneemt om jongeren over de hele wereld te ondersteunen, waaronder de Alliance for YOUth. (Zie kader voor wereldwijde ambities.)

What’s in it for Nederland?
Sinds de start van het initiatief in 2013 zegt Nestlé in Nederland 396 jongeren aan een baan te hebben geholpen. Nestlé: ‘181 jongeren hebben bij ons een stage of leerplek gekregen om zo relevante werkervaring op te kunnen doen. (…) Tot 2020 committeert Nestlé Nederland zich aan het aannemen van 110 jongeren per jaar. Daarnaast komen er 65 stage- en leerplekken per jaar en worden er 35 Readiness for Work event per jaar georganiseerd. De in Nederland opgerichte Alliance for YOUth heeft de belofte gedaan om in drie jaar 7500 werk- en stagemogelijkheden aan jongeren aan te bieden en hen te helpen met trainingen en workshops.’

Wereldwijde scope
Om de 2030-ambitie te bereiken, krijgt het initiatief een bredere scope, meldt Nestlé in een bericht aan de pers. ‘Naast inzetbaarheid op de arbeidsmarkt, richt Nestlé Needs YOUth zich ook op de ondersteuning van de volgende generatie agripreneurs en ondernemers. Het streeft er bovendien naar om innovatie te stimuleren via platformen zoals Henri@Nestlé.’

Ook maakte Nestlé bekend dat ze het eerste bedrijf is dat deelneemt aan het ‘Global Initiative on Decent Jobs for Youth’, onder leiding van de International Labor Organization. Nestlé CEO Mark Schneider benadrukt dat investeren in jongeren belangrijk is om de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen te bereiken. ‘Tegelijkertijd is het een toekomstgerichte investering voor bedrijven, omdat het economieën en business stimuleert.’

 

Sigaar uit eigen doos?
Al die jongeren die aan een baan of een stage of leerplek bij Nestlé zijn geholpen, dat is natuurlijk schitterend. Maar in hoeverre moeten we dit zien als een gebaar van Nestlé aan de Nederlandse samenleving? Nestlé heeft nu eenmaal arbeidskrachten nodig (en stages en leerplekken zijn ook een manier om de juiste krachten te selecteren). Zijn deze goede bedoelingen voor een belangrijk gedeelte een sigaar uit eigen doos? Nou nee, zo moeten we dat niet zien volgens Judy Zwinkels, woordvoerder bij Nestlé. ‘Het Nestlé Needs YOUth programma is ontstaan vanuit ons overkoepelende programma Creating Shared Value. Geleid door onze waarden, geworteld in respect, werken we met partners om gedeelde waarde te creëren. Hiermee dragen we bij aan de maatschappij terwijl we het lange termijn succes van onze organisatie verzekeren.’

Fabriek in Nunspeet
Het betekent volgens Zwinkels iets anders dan een sigaar uit eigen doos. ‘We creëren waarde voor de maatschappij én creëren tegelijkertijd waarde voor onze organisatie door te bouwen aan een sterke toekomstige talentpool. Met het Nestlé Needs YOUth programma creëren we bij Nestlé in Nederland banen en stages, veelal - maar niet uitsluitend - voor hoogopgeleide jongeren, omdat ons hoofdkantoor hier voor het merendeel van de banen zorgt. Ook onze fabriek in Nunspeet en de Nespresso boutiques bieden kansen aan jongeren.’

Bliksemstages
In Nederland gevestigde bedrijven bundelen via de Alliance for YOUth hun krachten om jongeren te helpen op de arbeidsmarkt, zegt Zwinkels. ‘Wij zetten bewust onze mensen in om jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt een betere kans te geven op een baan. Je kunt hierbij denken aan sollicitatietrainingen, coaching en begeleiding bij studiekeuze, taaltrips voor jongeren met een taalachterstand en bliksemstages voor lagere scholieren.’

Video: 'Nestlé Young Talent Programme Recruitment Video'

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie