Magische foto’s
Is het ook jouw grootste wens dat de wereld van Harry Potter echt zou zijn? Dan hebben we goed nieuws! Nee, tovenaars bestaan nog steeds niet en je kunt binnenkort ook niet naar kantoor verschijnselen. Maar we zijn wel een stapje dichterbij de kranten zoals in Harry Potter. De digitale versie dan. Facebook op iOs krijgt namelijk ondersteuning voor Live Photos. Als jij de meeste kekke telefoon van het moment hebt (lees: een iPhone 6S of een 6S Plus) kun je met een nieuwe update van de Facebook-app Live Photos publiceren. Heb jij de afgelopen tijd een winterslaap gehouden onder een kerstboom, en heb je geen idee wat Live Photos zijn?
Heel begrijpelijk. Wij praten je wel even bij. Live Photos is een reeks foto’s die met één druk op de knop wordt genomen. Ze worden snel achter elkaar weergegeven, waardoor het lijkt op een video. Het verschil met GIF’jes? Qua resolutie is dat het vergelijken van een Vuurflits met een langzame Dondersteel. De foto’s staan als een normale foto in je tijdlijn, en komen tot leven door op de ‘Live’ knop rechts onderin de foto te klikken. Toch niet helemaal zoals in Harry Potter dus. Wat ons betreft is er nog ruimte voor verbetering.
The Skype is the limit
Het bruist van de ontwikkelingen binnen Whatsapp: the Skype is the limit! Whatsapp introduceert mogelijk binnenkort een videochatfunctie én een nieuw design. Tijdens een videogesprek wordt het beeld van je gesprekpartner over het hele scherm weergegeven. Binnen kleiner vakje wordt jouw eigen beeld getoond. De videobelfunctie zou al binnen een aantal weken geïntroduceerd worden. Wij vinden het behoorlijk veel op Skype lijken. En op Facetime. Niets nieuws onder de zon dus.
Wél nieuw zijn twee andere ontwikkelingen. Whatsapp zou ten eerste werken aan een nieuw ontwerp. Of het komt door kerst, door jaloezie of door de komende lente; de kleur groen wordt in ieder geval steeds belangrijker. Daarnaast zou er geëxperimenteerd worden met verschillende tabbladen, net zoals in je webbrowser. Zo kun je gemakkelijker switchen tussen verschillende gesprekken.
Emojineel nieuws
Waarschuwing! Dat een emoji meer zegt dan 1.000 woorden, dat wisten we al. Maar wat als je heel veel tegen iemand wilt zeggen? Verstuur dan niet heel veel emojis. Beveiligingsonderzoeker Indrajeet Bhuyan ontdekte namelijk een bug waarmee je Whatsapp kunt laten crashen. Wanneer jij een bericht met meer dan 4.000 emojis verstuurt, dan wordt het Whatsapp allemaal te veel. Voor emojinele kerstboodschappen zou die nieuwe belfunctie van Whatsapp toch best handig zijn. Jammer dat de functie nog niet is uitgerold.
Emojis kunnen dus bijzonder destructief zijn. Net zoals kimojis. Dit zijn emojis die allemaal in het teken staan van Kim Kardashian. Voor slechts €1,99 heb jij toegang tot maar liefst 250 plaatjes van donuts, föhns en Kardashian zelf. Inclusief haar beroemde bilpartij natuurlijk. De lancering van de nieuwe app Kimoji was zo succesvol, dat de App Store begon te haperen. “I can’t believe so many people downloaded my KIMOJI app that it affected the entire app store!”, aldus de socialite op Twitter. OMG!
Stars Wars gaat als een spaceship
Vorige week vertelden we je al over de leukste inhakers op Starwars: The Force Awakens. De nieuwste sterrenoorlog is de laatste tijd niet onbesproken gebleven op social media. “Nog voordat de film in première ging, is de nieuwe Star Wars al de meest besproken film van het jaar op Facebook”, vertelt Facebook-coo Sheryl Sandberg. Deze maand hebben 53 miljoen mensen op Facebook over Star Wars gepraat en zijn er al 35.000 Star Wars-evenementen gepland. Is het geen sprookje?
In plaats van een VrijMiBo is het nu waarschijnlijk tijd voor een KerMiBo! Vergeet niet om een Live Photo te uploaden van je prachtige kersttrui, met een kimoji erbij. Dan ben jij sowieso de stralende social media hippert van de familie dit jaar. Fijne feestdagen! May the force be with you.
Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een creatief digitaal bureau met een voorliefde voor social media. In onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ creëren wij creatieve concepten, relevante content, digitale activaties en impactvolle (media)campagnes.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!