Bill Gates zei over voorspellingen: “Veranderingen voor de korte termijn worden overschat en voor de langere termijn onderschat.” De functie van voorspellingen over de toekomst van het vak, zijn van belang voor het voorkomen van onderschatting op lange termijn. Niet de basis voor de plannen van nu.
Een greep uit de discussie van de afgelopen tijd: wie komt er als winnaar uit de bus en ten koste van wie of wat? Netflix of NLZiet? Of toch gewoon de TV op het kastje in de woonkamer?
Aanbieders genoeg op het gebied van radio streaming, maar wat doet de consument? Gaan we betalen voor muziek en/of TV/films?
Social media, nog zoiets... Path, Snapchat, Facebook, Twitter, Instagram, Google+ en Vine: wie wint? Zeg het maar… Wie zag de val van Hyves aankomen toen we er net op zaten? Nu roept iedereen dat ze het zagen aankomen, maar doe dan die voorspelling maar eens over bovenstaande netwerken. Miljoenen mensen zaten elke dag op MSN Messenger, nu bestaat het niet meer. In muziek gingen we van LP naar CD, van MP3 naar streamen en wat gebeurt er nu? De LP wordt weer populair. Kennelijk wordt de geur van vinyl en het echt bezitten van een plaat toch gewaardeerd.
Wat feiten:
De tablet wordt meer en meer gebruikt om radio te beluisteren. Zeven procent van de radioluisteraars luistert wel eens via de tablet, in 2011 was dit nog één procent. (Bron: Intomart GfK, RAB Platforms 2013)
De groei van Netflix NL.
Twitter is het snelst groeiende network.
Laten we eens aannemen dat mediagebruik van de doelgroepen een belangrijke basis is voor de strategische keuzes en het verdienmodel cruciaal voor het overleven van mediabedrijven. Dan zijn voorspellingen mooie aanleidingen om het denken te scherpen over de te nemen beslissingen in de toekomst, maar niet voor de korte termijn. Neem radio. De feiten zijn vooralsnog gebaseerd op het marktaandeel 10+. Marktaandeel 10+. Iemand die nog een mediastrategie of merkpositionering schrijft op basis van marktaandeel 10+? Mag hopen van niet. In een tijd waar het gaat over relevantie en individueel benaderen van doelgroepen, is dit een achterhaalde manier van segmenteren.
Dan even een sprong van voorspelling naar een wens. Ik hoop dat bedrijven zich in 2014 laten adviseren door bureaus en professionals die zich baseren op feiten en doorwrocht strategisch denken. Niet door populisme of vaagheden. Voorspellen is leuk, weten is beter.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!