35 procent van de Britse marketeers gelooft dat de rol van CMT (chief marketing technologist) op termijn de rol van CMO geheel gaat vervangen. Dat stellen onderzoekers van programmatic marketing platform DataXu naar aanleiding van recent onderzoek. Los van de vraag of de CMO overleeft, geeft 70 procent van de 250 ondervraagde marketeers aan te denken dat merken en bedrijven komende vijf jaar meer tech-focussed marketeers gaan aantrekken. 31 procent van hen zou zo’n rol zelf willen vervullen. 14 procent werkt al met een CMT in de organisatie.
Overwaaien
De mogelijkheid van een board met beide chiefs wordt nadrukkelijk voor mogelijk gehouden. De meerderheid van de respondenten (53%) denkt dat de CMT en CMO in de dagelijkse praktijk prima naast elkaar kunnen werken en 51 procent vindt dat ze samen verantwoorlijk moeten zijn voor marketing technology.
De ondervraagde marketeers zijn overigens verre van eensgezind over de CMT-functie: 45% ziet zijn of haar bedrijf de komende vijf jaar geen CMT aantrekken, 41procent vind het niet nodig een nieuwe functie te creëren rond marketing technology management. Een kwart denkt zelfs dat de hele trend om CMT’s aan te nemen over de komende vijf jaar overwaait. De gemiddelde marketeer brengt zo’n 35 procent van de tijd door met het werken met software die marketingtechnologie biedt. Daarbij zijn e-mail en social media buiten beschouwing gelaten. De helft van de respondenten denkt dat dat komende jaren zal toenemen, eenzelfde hoeveelheid denkt van niet.
Investeringen
Bij grote Britse bedrijven worden doorgaans échte martech-specialisten aangenomen die beschikken over de skills die de organisatie nodig heeft. Bij de wat kleinere bedrijven wordt logischerwijs meer geïnvesteerd in opleiding en training. Volgens Chris Le May, managing director UK & Nordics bij DataXu is dat vooral een kwestie van beschikbaar budget: ‘Grote bedrijven kunnen het zich niet alleen beter veroorloven, maar het hangt ook samen met de grote strategische investeringen die ze doen in marketingtechnologie zelf.’
Ondanks het toenemend belang van technologie voor martketingdoeleinde, zijn er grote verschillen van inzicht over de vraag wie het budget van martech mag beheren. 51 procent geeft aan dat een zaak van de CMO of senior marketeer is, maar in 35 procent van de gevallen wordt het budget momenteel samen met een andere afdeling gebruikt en ingezet. Slechts 28 procent heeft een apart budget voor aanschaf en beheer van marketingtechnologie.
Bron: Marketingweek