‘Vertrouwen wordt belangrijke merkdifferentiator’

Onderzoek bevestigt: consumenten kiezen eerder voor een merk dat vertrouwen uitstraalt en transparant omgaat met persoonlijke informatie. Merkdifferentiatie op basis van vertrouwen in data privacy betaalt dus uit.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Britse Direct Marketing Association interviewde 1509 consumenten en 116 marketeers voor de , een nieuwe,  jaarlijkse benchmark voor trends en issues rondom klantacquisitie.

Wat blijkt:

85 procent van de consumenten geeft aan dat ze alleen informatie delen als het duidelijk is dat de gegevens alleen worden gebruikt door het bedrijf dat ze verzamelt.

32 procent verwacht een duidelijk privacy ‘handvest’ te zien voordat ze gegevens delen. Tegelijkertijd geeft 80 procent toe dat ze nooit de kleine lettertjes lezen.

In het onderzoek staat ook dat 52 procent van de consumenten desgevraagd persoonlijke informatie heeft gedeeld met merken het afgelopen jaar. Marketeers geven echter aan dat in die periode 59 procent van hun budget opging aan acquisitie, en slechts 20 procent aan retentie.

Consumenten vertrouwen het meest op e-mail (43 procent) en de websites van merken (42 procent) als kanalen om persoonlijke informatie te delen.  Weinig mensen doen dit via social media. 54 procent meent dat social media als kanaal het minst te vertrouwen is als het gaat om delen van informatie.

77 procent van de marketeers gebruikt echter social media om nieuwe klanten te trekken. 17 procent van de marketeers gelooft overigens ook dat dit hun effectiefste kanaal is.

Slechts 9 procent van de consumenten laat een aankoopintentie zien via social media. In de groep 18-24 jaar ligt dit percentage een stuk hoger, op 20 procent.

Chris Combernale, directeur van de Direct Marketing Association, zegt: ‘Effectieve acquisitie hangt af van vertrouwen en transparantie. Veel merken misbruiken dat  vertrouwen echter. Bedrijven die de wensen van hun klanten wat beteft privacy respecteren, en voldoen aan de verwachtingen, hebben een krachtige merkdifferentiatie in handen.’

Bron: DMA, Warc

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie