De vereniging van communicatieadviesbureaus besluit op te houden met de campagne ‘8 miljoen gesprekken’. Dat meldt VEA-voorzitter Marc Oosterhout.
'Opensource-campagne'
Ter ere van de 100-jarig bestaan van de VEA, zouden alle bureaus samen een campagne maken rondom een maatschappelijk doel. Niet alleen de bij de VEA aangesloten reclamebureaus maar ook adverteerders, mediabedrijven en andere disciplines uit de creatieve industrie werden opgeroepen om mee te doen.
Bureaus schuiven vooruit
‘De samenwerking blijkt in de praktijk lastig’, vertelt Oosterhout. ‘Iedereen is enthousiast, maar het is de praktische vertaalslag is moeilijk. De bureaus werken op vrijwillige basis, maar iedereen is heel druk. Dan wordt zo’n project dat geen geld oplevert al snel vooruit geschoven.’
8 miljoen gesprekken
Het idee was er al: ze zouden diverse Nederlanders uitdagen een gesprek aan te gaan met een vreemde. Bureau This, That + The Other (TTTO) en Mark Muller van Achtung bedachten het concept van ‘8 miljoen gesprekken’. Zie onderaan dit bericht ook de trailer.
Philip Brink van TTTO: ‘We praten steeds meer over elkaar, niet met elkaar. Mensen verlangen bewust of onbewust naar sociaal contact en verbondenheid. Maar, tegelijkertijd vermijden ze contact met onbekenden. Een simpel gesprek met iemand buiten de eigen bubbel leidt vaak tot meer begrip.’
De campagne gaat door, maar zonder de VEA
Oosterhout zegt dat de bedenkers wel verder gaan met de campagne, maar dat de VEA ermee ophoudt. ‘De gedachte was om het met alle bureaus samen te doen, maar dat bleek te ambitieus. Met een of twee bureaus een maatschappelijke campagne uitwerken, dat was niet de opzet. Dat doet Sire al.’
Francine van der Lee van TTTO zegt dat het nog niet zeker is dat zij doorgaan met de actie. 'Iedereen is nu nog op vakantie, we bespreken volgende week of we er daadwerkelijk mee verder willen.'
100-jarig bestaan
De VEA onderneemt nog wel allerlei andere activiteiten rondom het 100-jarig bestaan. Op 10 oktober is er een groot feest en gaat de documentaire ‘De Kunst van het Verleiden’ in première. Daarnaast komt er een speciaal magazine over de toekomst van creativiteit.