Volgens psycholoog Mihaly Csikszentmihalyi, die dit principe onderzocht, is het een toestand waarbij je je volledig onderdompelt in een activiteit. Een mentale toestand waarbij de tijd vliegt. Elke actie, beweging en gedachte volgt als vanzelf uit de vorige. Je bent compleet ‘in het moment’ en gebruikt je uiterste vaardigheden. (Werk)dagen in Flow, dat zijn de dagen die je zoveel mogelijk wilt hebben. Net als geluk is het geen ultieme staat die je continu kunt voelen. En ook privéomstandigheden zijn van invloed. Maar als bedrijf wil je de relevante elementen die Flow creëren wel zoveel mogelijk naar boven halen.
Hoe krijg je dit als organisatie voor elkaar?
Onder andere door te zorgen dat medewerkers tevreden zijn. Maar … tevredenheid zegt eigenlijk niet zo veel. Want een medewerker die tevreden is, is niet perse diegene die hard werkt, of net die extra stap zet, servicegericht is of zich verantwoordelijk voelt voor het eindresultaat.
Het is ook niet gezegd dat tevreden medewerkers enthousiast zijn over de producten of diensten van hun eigen organisatie, laat staan deze aanbevelen aan anderen. En dat is wat iedere organisatie wel wil!
Dit sluit trouwens ook aan op de manier waarop klantentevredenheid gemeten wordt. Want een tevreden klant is niet perse een loyale klant. Daarom is de Net Promoter Score zo’n belangrijk instrument. Daarbij draait het ook niet meer alleen om de tevredenheid van een klant, maar gaat het erom in hoeverre een klant jouw producten en diensten zou aanbevelen.
Als bedrijf zoek je medewerkers die méér dan tevreden zijn. Die met passie bij je werken, die enthousiast zijn, vol energie aan de slag gaan, een stap verder gaan en zelf graag een bijdrage willen leveren aan de organisatie. Deze medewerkers zijn niet alleen tevreden, maar zijn in Flow.
Het Voice of Employee programma van Blauw signaleert Flow en monitort op continue basis.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!