De non-spotbestedingen stegen met 6,6 procent naar 111 miljoen euro. De bestedingen bij online video komen uit op 9,5 miljoen, een verdubbeling ten opzichte van het jaar daarvoor. Deze cijfers werden
woensdag openbaar gemaakt door Spot, het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame.
Spot analyseert dat de televisiereclamemarkt zich in het laatste kwartaal van 2009 begon te herstellen en dat vooral vanaf het tweede kwartaal vorig jaar een forse groei (‘double digit’) was te zien. Michel van der Voort, de kersverse directeur van Spot: ‘Adverteerders vallen in onzekere tijden terug op de mediumtypen die hen de meeste zekerheid bieden. Daar is tv een van de koplopers in.’ De markt zit volgens Spot met deze cijfers weer boven het niveau van 2008, het jaar vóór de crisis.
Het marketingcentrum verwacht voor 2011 een groei tussen de 4 en 6 procent voor zowel de spot- als de non-spotmarkt. Pre-roll blijft ook het komende jaar stormachtig groeien, denkt Spot. ‘Enkele tientallen procenten.’ Spot baseert het optimisme op een verwacht verder herstel van de economie. ‘De angst voor een tweede dip ligt achter ons.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!