Foto: Anneke Hymmen
De juryleden van de ADCN Awards zagen de afgelopen maanden heel wat werk voorbij komen en weten dus precies wat er speelt in het vak. Anne van der Zwaag (director OBJECT Rotterdam) jureerde in de categorie ‘Design – Product & Packaging’ en vertelt wat haar opviel afgelopen jaar.
1. Welke ontwikkeling in media of marketing van het afgelopen jaar is je het meest bijgebleven?
‘Je ziet dat steeds meer bedrijven en merken zich maatschappelijk oriënteren en dit via hun campagnes uitdragen. Het zou goed zijn om hier extra aandacht aan te besteden, ook binnen ADCN. Dit jaar heeft ADCN voor het eerste een Impact Lamp: een prijs voor initiatieven om de wereld te verbeteren. Het gaat om creatieve ideeën om maatschappelijke problemen op te lossen. Niet alleen communicatiecampagnes, maar creativiteit in de breedste zin van het woord. Dat is een snel groeiend genre.’
2. Hoe vind jij dat het gaat met de industrie? Op welke terreinen laat de branche (nog) te veel liggen?
‘Er is veel diversiteit en vernieuwing, alleen zie je dat niet direct in de inzendingen terug. Ik heb de indruk dat bedrijven veel werken met de grote bekende bureaus en daarmee op safe spelen. Ik zou het interessant vinden als er meer jong en onbekend talent komt bovendrijven. Hoe? Door ze te scouten en te belonen. Een award draait meestal om de eer, maar voor jonge en kleine bureaus is een concrete reward (in plaats van award) net zo belangrijk. Dit kan in de vorm van een expertmeeting, coachingstraject of wild card zijn om in beeld te komen bij bedrijven.’
3. Wat zie je specifiek in jouw (jury)categorie, qua ontwikkelingen en opvallend werk?
‘Wat mij het meeste opvalt is dat veel inzendingen in meerdere categorieën vallen.We hebben mooie concepten voorbij zien komen die heel sterk waren, maar niet zo makkelijk te categoriseren zijn. Dit geldt voor de kruisbestuiving tussen bijvoorbeeld design en crafts, maar ook tussen sub-categorieën als product design en packaging. Onze jury zou graag een award voor "the big idea" in het leven willen roepen. Het idee belonen los van de uiteindelijke verschijningsvorm.’
4. Wat vind jij het mooiste voorbeeld van creativiteit van het afgelopen jaar? Internationaal en nationaal.
‘Ik ben groot fan van de reclames van Centraal Beheer. Kwaliteit en continuïteit. De foto van de overwinning van Trump met daarbij de tekst "Even Apeldoorn bellen" is gewoon geniaal. Geweldig om te zien hoe ze de actualiteit met maar één plaat aan hun merk verbinden.’
5. Wat voor campagnes kunnen anno 2017 echt niet meer?
‘Campagnes met pratend voedsel, daar erger ik me aan. Dieren die praten vind ik ook al lastig, maar met dieren kunnen mensen zich nog identificeren. Tegen pratend eten kan ik echt niet. Gelukkig zie je het hier in Nederland niet meer zo heel veel maar in Amerika kom je een paar keer per dag een dergelijke commercial tegen. Dan haak ik af.'
ADCN Awards
De nominaties voor de ADCN Awards zijn bekend. Op 13 april weten we wie er met een Lamp naar huis gaat. De Nederlandse vakprijzen voor creatieve communicatie- en reclamecampagnes worden voor het eerst in meer dan twintig jaar weer uitgereikt in Theater Carré.