Coca-Cola, de officiële sponsor van het EK, heeft maar liefst 4 miljard dollar - omgerekend 3,3 miljard euro - verloren na de stunt van de Portugese stervoetballer Christiano Ronaldo tijdens de persconferentie op Euro 2020.
Daarin plaatste Ronaldo twee colaflesjes van de sponsor pontificaal uit beeld, om vervolgens zijn waterfles omhoog te houden. 'Drink water', zei hij vervolgens. Het bedrijf zag in de uren na Ronaldo's persconferentie 4 miljard van zijn marktwaarde verdwijnen. Voor de stunt waren de aandelen van Coca-Cola bijna 56,10 dollar waard, maar een half uurtje later doken die naar 55,22 dollar per aandeel: een daling van 1,6 procent. De aandelen zijn overigens inmiddels weer gestegen. Een suikerdipje, dus.
(Tekst loopt door onder de afbeelding)
Lauwtjes
De drankgigant reageerde dinsdag bij monde van voetbalbond UEFA lauwtjes op de actie van de sterspeler. 'Coca-Cola biedt een variatie aan drankjes voor verschillende behoeften, die tijdens het toernooi beschikbaar zijn voor spelers', aldus UEFA. 'Dit omvat water, isotonic, sportdranken en sappen, koffie en thee, evenals Coca-Cola.'
'De spelers krijgen water aangeboden, naast Coca-Cola en Coca-Cola Zero Sugar', staat verder in de verklaring. En bij aankomst op onze persconferenties kunnen ze hun favoriete drankje kiezen.'
Het Voedingscentrum is overigens wel blij met de actie. 'Hier kan ons marketingbudget niet tegenop', zei een woordvoerder tegen het AD. Een wereldster als Ronaldo heeft volgens de instelling veel invloed. De Portugees heeft op Instagram bijna 300 miljoen volgers.
Lees ook: Cristiano Ronaldo nam Coca-Cola bij zijn ontbijt: ‘Ik drink wat ik wil’
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!