Airborne onderzocht merkeffect verhalende podcast
Audio agency Airborne is de meest ervaren en bekroonde podcastspecialist in Nederland. Met aansprekende en onderscheidende verhalen laten wij mensen naar merken luisteren. Binnen Airborne werken wij met een multidisciplinair team van denkers en makers. Wij zijn verbonden met een groot netwerk van experts binnen het gebied van online marketing, data en technologie. Airborne werkt direct in opdracht van organisaties en merken. Daarnaast werken wij vanuit onze expertise graag samen met andere bureaus, uitgevers en alle grote luisterplatformen.
De BankGiro Loterij lanceerde vorig jaar Topstukken. Het doel hierbij was om een inhoudelijke laag aan het merk toe te voegen en te onderstrepen dat de organisatie de cultuur in Nederland structureel ondersteunt. Voor het onderzoek naar de merkeffecten van deze verhalende podcasts luisterden meer dan 100 respondenten naar een aflevering over het laatste werk van Vincent van Gogh.
De luisteraars waardeerden de aflevering met een gemiddelde van 8,2. De boodschapoverdracht, dat de BankGiro Loterij de culturele sector ondersteunt, blijkt succesvol. De meerderheid van de respondenten vindt Topstukken bovendien zeer goed passen bij de BankGiro Loterij.
De verhalende podcast heeft ook nog eens een significant positief effect van bijna +30% op de houding ten aanzien van de BankGiro Loterij: het merk wordt ‘sympathieker’ en ‘vriendelijker’ ervaren. De luisteraars vinden de verhalen van Topstukken leerzaam en associëren de BankGiro Loterij na het luisteren van de podcast beduidend vaker met ‘cultuur’. Het percentage onder de vrijwillige luisteraars dat zegt te willen meespelen met de BankGiro Loterij is bijna verdubbeld.
Aan dit onderzoek hebben eind maart 2021 217 respondenten deelgenomen. Hiervan hebben 110 consumenten de Topstukken-aflevering ‘Het laatste werk van Vincent van Gogh’ van de BankGiro Loterij beluisterd. De andere deelnemers aan het onderzoek dienden als controlegroep. Beide groepen kregen dezelfde vragenlijst, zodat de merkeffecten van deze verhalende podcast konden worden vastgesteld. Naast deze effecten is ook de aandachtscore van de luisteraars gedurende de podcast gemeten. De gemiddelde leeftijd van het panel is 28 jaar, de verdeling man/vrouw zo goed als gelijk en rond de 70% van de respondenten luistert bijna elke dag of minimaal 1 keer per week naar een podcast.
Audio agency Airborne is de meest ervaren en bekroonde podcastspecialist in Nederland. Met aansprekende en onderscheidende verhalen laten wij mensen naar merken luisteren. Binnen Airborne werken wij met een multidisciplinair team van denkers en makers. Wij zijn verbonden met een groot netwerk van experts binnen het gebied van online marketing, data en technologie. Airborne werkt direct in opdracht van organisaties en merken. Daarnaast werken wij vanuit onze expertise graag samen met andere bureaus, uitgevers en alle grote luisterplatformen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid