Premium

‘Stekker uit BCC is meest logische scenario’

De stille overname door de eigenaar van MediaMarkt zal op termijn leiden tot het verdwijnen van BCC, zegt Cor Molenaar.

Elektronicaketen BCC verdwijnt op termijn uit het straatbeeld. Dat is volgens Cor Molenaar, econoom en specialist op het gebied van e-marketing, het meest waarschijnlijke scenario dat volgt op wat hij ‘een stille overname door MediaMarkt’ noemt.

Volledige overname
De eigenaar van MediaMarkt, Metro, heeft een belang van bijna een kwart gekocht in Fnac Darty, het bedrijf dat (onder meer) eigenaar is van elektronicaketen BCC. Uit documenten die vandaag naar buiten kwamen, bleek dat het Duitse bedrijf binnen twee jaar zelfs kan besluiten om Fnac Darty helemaal over te nemen. (Zie kader voor meer details.)

BCC geen sterk merk
Molenaar stelt vast dat met de mogelijke overname door Metro de toch al dominante positie van Media Markt nóg dominanter wordt. Volgens hem zullen BCC-winkels gerebranded worden naar MediaMarkt-filialen. ‘Dat is het meest logisch. BCC is geen sterk merk en is al jaren verliesgevend. Dat betekent ook dat de relevantie van BCC minder wordt ingezien door de consument. Het merk in leven houden kan ook, maar dat is kostbaar. Metro heeft in Nederland eerder al afscheid genomen van het retailmerk Saturn (2014, red.). Het is een kwestie van overnemen, winkels integreren en daarna saneren.’ Volgens Molenaar zullen in een dergelijk scenario niet alle BCC-winkels worden veranderd in een MediaMarkt-filiaal in verband met optimale dekking in een verzorgingsgebied.

Sterke propositie
De toekomstige concurrentiestrijd ligt grotendeels hoe dan ook online, zegt Molenaar. Nu al wordt 35 procent van huishoudelektronica online gekocht. Volgens hem heeft MediaMarkt een sterke positie omdat het zijn online présence koppelt aan een sterke fysieke propositie.

Prijsontwikkeling
Voor de consument maakt de ontwikkeling niet zoveel uit, vermoedt Molenaar. ‘Bij een groter inkoopvolume zal MediaMarkt ongetwijfeld betere inkoopcondities kunnen bedingen, maar het prijsniveau is onder invloed van online platforms als Coolblue en Bol.com al aan het dalen.’

Kwart van de aandelen
Metro betaalt circa 452 miljoen euro voor 24,3 procent van de aandelen. Deze worden overgenomen van Artemis. Metro brengt het belang in Fnac Darty onder bij onderdeel Ceconomy, waar ook MediaMarkt en Saturn toe behoren.
Eerder dit jaar besloten de aandeelhouders van Metro, dat ook groothandels bezit, op te splitsen. Door de activiteiten uit elkaar te trekken zou het concern beter in staat zijn overnames te doen, was toen een van de argumenten. Het bedrijf vreest onder meer de concurrentie van de Amerikaanse webwinkelgigant Amazon.
Met een belang in Fnac Darty zet Metro onder meer een grote stap op de Franse markt, die volgens de Duitsers uiterst lucratief is. Door krachten te bundelen zouden de elektronicaketens geld kunnen besparen, onder meer op het gebied van inkoop en logistiek. (Bron: ANP)

 

Beeld: www.bcc.nl

Zie hieronder ook het videocommentaar '26 juli een merkwaardige dag' dat Cor Molenaar gisteren publiceerde (vanaf 3:07 over de overname van BCC):

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie