Het ligt aan het staatsinfuus, lag zwaar onder vuur omdat het noodlijdende bedrijf het topmanagement evengoed met riante bonussen wilde omhangen, het bezorgt zijn omwonenden al jaren veel overlast en is verantwoordelijk voor een groot deel van de co2-uitstoot in Nederland.
Ziedaar het profiel van een van de topscoorders in de jaarlijkse en belangrijkste reputatieranglijst, de zogeheten RepTrak 2020. KLM kwam dit jaar op een 5e positie terecht en liet erkende reputatiekanonnen als DSM, Ahold/Delhaize en Akzo achter zich.
Vaste waarden
Het is een merkwaardig gezicht om de luchtvaartmaatschappij daar zo te staan, zelfs in het besef dat de ranglijst voor alle corona-ellende is bepaald. Toch verwacht Thomas McNeill, vicepresident en verantwoordelijk voor de Benelux bij het Reputation Institute, dat de Air France/KLM ook volgend jaar weer hoog zal prijken.
Een reputatie die op gedegen wijze is opgebouwd en rust op een aantal vaste waarden kan heel wat hebben, stelt McNeill. Daarom blijft KLM populair. ‘Dat heb je ook bij ING gezien, dat na de kredietcrisis toch altijd hoog op reputatie scoort.’
Altijd maar Philips
Een reputatie is wat minder veranderlijk dan algemeen wordt aangenomen. Het gezegde: een reputatie komt te voet en gaat te paard, kunnen we naar het rijk der fabels verwijzen. Het gaat niet te paard, en zeker niet per vliegtuig.
Die onveranderlijkheid zien we ook terug in de ranglijst van de grootste ondernemingen in Nederand. De top-30 wordt voor het 13e jaar aangevoerd door Philips, dat dit jaar het predicaat ‘excellent' kreeg toegevoegd. De top-4 is onveranderd ten opzichte van vorig jaar met ASML, FrieslandCampina en Heineken op 2,3 en 4. Gevolgd door KLM dus. Ook in de rest van de ranglijst zijn er geen grote wijzigingen.
Misschien wel een bijzonder feit is dat NS na jarenlang steevast een 30e plaats te hebben bekleed, deze nu heeft overgedragen aan Shell. Zelf steeg het een plaats.
(tekst loopt verder onder ranglijst)
Tech-sector best beoordeeld
Het algemene reputatiecijfer voor de top-30 gestegen naar een 7,1 gemiddeld, een cijfer dat na de eerste maanden coronacrisis overigens nog een tiende steeg tot 7,2
Het Reputation Institute ziet in de verschillende sectoren enkele verschuivingen en kenmerken.
De techsector, die de drie Eindhovense bedrijven Philips, VDL en ASML in de top-30 heeft, heeft onbetwist de beste reputatie. De bedrijven hebben de hoogste scores, met een enorme voorsprong op hun gepercipieerde positieve impact op de samenleving. Ze worden gezien als bedrijven die worden geleid door coole ingenieurs, die serieuze problemen uit de praktijk oplossen.
De voedingsmiddelen-, drankensector en detailhandel zijn eeuwige lievelingen in de reputatieranglijst , en hebben een flinke voorsprong op de andere ondernemingen op het gebied van klant-, organisatie- en managementtalent.
De banksector heeft de weg omhoog weer gevonden en scoort vooral aan de rationele kant van het model, zoals de financiele prestaties. Aan de andere kant zijn de klant- en innovatiescores relatief laag.
De laagste reputatiescores gaan naar het verzekeringswezen. Als sector scoort het het laagst op product en innovatie, en een bijkomende uitdaging voor de sector in Nederland zijn onder meer lage koop- en aanbevelingsscores.