Premium

Spa en JOGG gaan jongeren stimuleren meer water te drinken, zónder het merk Spa te noemen

De campagnes stimuleren alle soorten water die beschikbaar zijn, zonder een voorkeur voor kraanwater of flessenwater uit te spreken.

NGO Jongeren Op Gezond Gewicht () en Spadel, bottelaar van waters en frisdranken onder het merk Spa, kondigen een samenwerking aan die zich richt op het stimuleren van de consumptie van water onder jongeren. De twee willen water drinken aantrekkelijk maken. Dat gaan ze doen met 'aansprekende campagnes' waarin de nadruk wordt gelegd op variatie. Jongeren moeten kiezen voor het gezondste alternatief voor zoete dranken: water. De samenwerking wordt voor ten minste drie jaar aangegaan.

Youtuber
Het is niet de eerste keer dat JOGG en Spadel samenwerken. Eind 2016 lieten de twee partijen YouTuber Teske de Schepper jongeren uitdagen tijdens de challenge; een week lang alleen maar water te drinken (zie beeld boven artikel en video helemaal onderaan).

Kraan of flesje
De directeur van Spadel Nederland, Stefan de Clercq, benadrukt in een toelichting het belang van variatie. 'We weten dat mensen meer water drinken als er variatie is in het aanbod: plat of bruis, met of zonder smaakje, in een fles of uit de kraan. We vinden het belangrijk dat water drinken zo leuk en lekker mogelijk is. De samenwerking met Jongeren Op Gezond Gewicht is voor ons dan ook een logische: samen kunnen we jongeren op een aansprekende manier laten zien dat water drinken lekker, gezond én leuk is.' Merken worden in de camagne niet genoemd, ook niet dat van Spa, en de samenwerking richt zich niet alleen op het aanmoedigen van het drinken van kraanwater, ook het drinken van verpakte waterproducten al dan niet met bubbels of een smaakje wordt aangeprezen.

Afvaldiscussie
Waarom kiest JOGG ervoor om samen op te trekken met één watermerk? En misschien nog wel belangrijker, waarom wordt niet volle kracht vooruit ingezet op het promoten van kraanwater. Anders zitten we straks immers weer met de verpakkings- c.q. afvaldiscussie. Karin Hendrikse van JOGG reageert: 'We hebben een duidelijke afspraak dat in onze gezamenlijke campagne(s) geen vermelding zal zijn van de merknaam Spa. De campagnes stimuleren alle soorten water die beschikbaar zijn. Er wordt geen voorkeur voor kraanwater of flessenwater uitgesproken en geen vergelijkingen gemaakt tussen de soorten water. Het ‘hogere doel’ – meer water drinken – is altijd de kernboodschap centraal.'

Wat betreft de verpakkings- c.q. afvaldiscussie, wij hebben als organisatie het doel om meer jongeren op gezond gewicht te krijgen in Nederland. Deze samenwerking, en het stimuleren van het drinken van water in plaats van zoete dranken dragen hieraan bij. Jongeren Op Gezond Gewicht werkt hiernaast samen met JOGG-gemeenten al jaren aan de promotie van het drinken van kraanwater met de themacampagne DrinkWater waarbij er gebruik wordt gemaakt van hervulbare bidons. Deze themacampagne zal lokaal gewoon doorgaan.'

challenge
Eind 2016 werkten de twee partijen al samen om middelbare scholieren meer (kraan)water te laten drinken. Jongeren - en met name meisjes - werden door zangeres en YouTuber Teske de Schepper opgeroepen om samen met haar 7 dagen lang alleen water te drinken in plaats van zoete dranken. Via een muziekvideo bereikte de YouTuber meer dan 100.000 jongeren. JOGG en Spadel: 'Met als resultaat dat haar fans bewuster werden van de voordelen van het drinken van water, een week lang water dronken en hun avontuur deelden via social media.'
 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie