De minister-president is de afgelopen jaren meer keren door het stof gegaan. Zo moest hij in 2011 nog excuus maken voor de onduidelijkheid rondom het financiële steunpakket voor Griekenland. Dit jaar was de grootste aanleiding voor een publiekelijk mea culpa van de premier de commotie rondom de zorgpremie.
De Sorrylijst wordt sinds 2009 samengesteld door de Reputatiegroep op basis van excuses die in de journalistieke pers en in social media tot veel aandacht hebben geleid. Op nummer 2 dit jaar staat het Vumc naar aanleiding van Eyeworks en op nummer 3 het NRC Handelsblad en de kwestie-Friso. (Dezelfde top 3 kwam naar voren uit de Communicatie Poll: De Communicatieblunder van 2013).
Wat volgens de samenstellers van de lijst opvalt is dat autoriteiten de afgelopen jaren niet alleen vaker, maar ook dieper door de knieën moeten bij spijtbetuigingen. Door de vele excuses neemt de kracht van het excuus als wapen om de reputatie te herstellen af.
Paul Stamsnijder van de Reputatiegroep over deze inflatie: “De status van wat ooit gezag heette, is nog meer aan erosie onderhevig dan voorheen. Excuses maken past in het afleggen van verantwoording. Bestuurders moeten laten zien wat ze doen, welke afwegingen ze maken en waarvan ze leren. Maar als je te vaak excuses maakt, moet je steeds dieper door de knieën en wordt je ‘sorry’ ronduit ongeloofwaardig. Dan wordt het wapen om je reputatie te herstellen bot. Rutte heeft weinig krediet meer. Nog een keer spijt betuigen en hij gaat als excuuspremier de geschiedenis in.”
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!