Britse bedrijven lopen ver achter bij hun Amerikaanse collega's in hun gebruik van sociale media voor corporate communicatie. Bedrijven uit de VS zijn zo’n drie keer zo actief op Twitter, LinkedIn en YouTube.
Dat blijkt uit een onderzoek door Investis, waarover PR Week publiceert.
Scoren
Het onderzoek nam het gebruik van sociale media van meer dan 500 grote Amerikaanse en Britse bedrijven onder de loep.
Amerikaanse bedrijven scoorden minimaal drie keer zo veel op belangrijke onderdelen, en soms zelfs meer. Zo Tweet een gemiddeld Amerikaanse bedrijf 2979 zakelijke berichten vanaf zijn account, terwijl dat in het Verenigd Koninkrijk 738 gebeurt.
Stats
Ook andere statistieken vallen uit in het voordeel van de Amerikaanse ondernemingen:
LinkedIn: een gemiddelde Amerikaans bedrijf plaatst 15 updates per maand, drie keer zo vaak als zijn Britse tegenhanger.
YouTube: Amerikaanse bedrijven scoren ook hier veel hoger, 141 video’s tegenover 45 van een gemiddeld bedrijf uit het VK.
Twitter: Amerikaanse Twitter-account heeft meer dan 20.000 volgers, bijna 10 keer het Britse gemiddelde.
Facebook: hier is de kloof het grootste, met een gemiddeld aantal likes van 45.111 voor Amerikaanse bedrijven, tegenover 1.177 in het Verenigd Koninkrijk.
Shell scoort hoog
De hoogst scorende bedrijf in alle acht kanalen is Cisco Systems, met 86 procent. De toonaangevende Britse beursgenoteerde ondernemingen zijn Shell (vierde wereldwijd, 81 procent) en BP (tiende wereldwijd, 76 procent).
In de sectoren die volgens het onderzoek het meest actief zijn op sociale media is reputatieschade een reëel gevaar is, zoals de grote oliemaatschappijen en de banken.
De technologiesector presteert het beste.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!