De nieuwe Creatie, met de Amerikaanse fotograaf / regisseur Paul D.Scott als gasthoofdredacteur en Adobe als partner, staat volledig in het teken van ‘Killed Ideas & Hidden Gems’. Het betreft 27 ideeën die om een of andere reden nooit gerealiseerd zijn. Een aantal daarvan is door Paul D. Scott voor deze gelegenheid in een visuele vorm gegoten.
De ideeën zijn afkomstig van onder anderen Pascal Duval, Zack McDonald, Celia Rosa, Marcel Hartog, Rogier Cornelisse, Jeff Kling, Barney Hobson & Rick Chant van We Are Pi én André Dammers. Van laatstgenoemde hier een sneak preview.
Beeld: Paul D. Scott
Keihard onderuit in blessuretijd
‘Adidas wilde vlak na het gewonnen EK van ’88 een felicitatieadvertentie plaatsen in Voetbal International. Voor PMSvW/Y&R, destijds het bureau van Adidas, was die opdracht eigenlijk een moetje. Er was geen geld om iets te bedenken en Adidas was in die tijd niet echt een leuke klant om voor te werken.
‘Ik kreeg wat stockfoto’s op mijn bureau met de vraag om fluks een regeltje te schrijven. Hup naar de studio, klaar. Niet dus. Toen ik aan de slag ging, viel mijn oog op een geweldige plaat van Van Basten die juichend wegliep na de zoveelste goal.
'In die foto kwam alles samen. De briljantie van Van Basten, de geniale goals, de totale perfectie. Eigenlijk klopte er maar één ding niet aan ‘m tijdens dat toernooi. Die schoenen. Die waren van Cruyff.
Vandaar het regeltje: “Alleen aan het voetenwerk valt nog iets te verbeteren.” Kleedkamerhumor. Even een koekie uitdelen aan de grootste concurrent.
De account director is direct in zijn auto gesprongen en naar Breda gereden om ‘m te verkopen. En dat lukte. De advertentie is in het grootste geheim opgemaakt en pas heel laat aangeleverd bij VI.
En waar iedereen beducht voor was gebeurde: Cruyff Sports kreeg er lucht van. Cor Coster, schoonvader en zaakwaarnemer van JC, belde op naar Adidas. Met het even dringende als dwingende verzoek om de advertentie niet te plaatsen. Adidas ging overstag en liet de advertentie op het allerlaatste moment van de drukpers halen.
Niemand die het snapte. Behalve de account director. Die wist wie er had gelekt. Tot mijn verbijstering en frustratie weigerde hij namen en rugnummers te noemen.
Dat kwam pas jaren later. Het bleek dat een client services director uit de school had geklapt. Nota bene degene die eindverantwoordelijk was op Adidas. Zijn vrouw werkte bij Cruyff Sports en kon goede sier maken door de informatie door te spelen aan haar directie.
De verwachting bij PMS was dat die advertentie het jaarboek had kunnen halen. Maar scoren bij de ADCN gaat wat lastig als je onderuit gehaald wordt door een eigen ploeggenoot.’
De nieuwe Creatie wordt op 1 juli gelanceerd als onderdeel van ‘Adobe Creative Meet Up Amsterdam’ in Pakhuis de Zwijger. Mark van der Heijden (The Backpacker Intern) en Philip Brink & Hugo van Woerden van this that + the other spreken over hun ‘verborgen parels’.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!