Sire opent hulplijn voor mensen zónder psychische ziekte

Sire draait met haar nieuwste campagne de rollen om: ze lanceert vandaag een hulplijn voor mensen zónder psychische ziekte. Hier kunnen familie, collega's of vrienden van mensen met een psychische aandoening vragen stellen over hoe zij het beste met deze situatie kunnen omgaan.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Sabine van Aken, Sire-bestuurslid en projectleider voor deze campagne: ‘We vragen ons altijd af, welk maatschappelijk thema is verweesd of verwaarloosd. Dit laten we dan toetsen in een panel. Dit keer kwam het taboe op psychische ziekten naar boven als zeer urgent. Sire is aan de slag gegaan met het inzicht van professor Jaap van Weeghel, dat stigmatisering op psychisch zieken wellicht het belangrijkste obstakel vormt voor rehabilitatie en herstel. In Stichting Samen Sterk Tegen Stigma vonden we de ideale partner om dit probleem aan te pakken.’

Gerdien Rabbers, directeur van Stichting Samen Sterk Tegen Stigma: ‘Gelijkwaardig contact tussen mensen met en zonder psychische aandoeningen werkt het best tegen vooroordelen, dat is precies wat deze hulplijn tot stand brengt.’

Dat de campagne breed gedragen wordt blijkt uit de enthousiaste reacties van mensen met psychische klachten. Zo heeft schaatskampioen Stefan Groothuis toegezegd achter de hulplijn plaats te nemen. Groothuis: 'Ik heb zelf ondervonden hoe lastig men het vindt om met je over je psychische aandoening te praten. Terwijl ik juist gebaat was bij een normaal gesprek over mijn depressie. Die boodschap wil ik de bellers van de hulplijn graag meegeven.'

Ook weervrouw Marjon de Hond draagt de campagne een warm hart toe: 'Een heel goed initiatief. Ik heb tijdens mijn burn-out zelf ondervonden dat men het ongemakkelijk vindt om over een psychische aandoening te praten. Terwijl ik al heel snel merkte dat praten gewoon helpt. Het maakt nauwelijks uit met wie, als je maar praat.'

De campagne loopt van 27 juni tot en met oktober 2013, waarna de hulplijn overgedragen zal worden aan het Landelijk Platform GGZ.

Op zijn alle uitingen te zien en vertelt Bas Korsten, Executive Creative Director at JWT Amsterdam over de aanpak van het reclamebureau.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie