Ik ben er steeds meer van overtuigd dat de introductie van scrum en agile aan klantzijde wel eens de grootste bedreiging kan zijn voor het traditionele bureaumodel.
In de afgelopen twee jaar zijn bijna al mijn klanten overgestapt op multidisciplinaire teams die op basis van scrum met elkaar samenwerken.
Met als gevolg dat deze teams zelf hun strategie en creatie ontwikkelen en zelf hun ideeën razendsnel prototypen, lanceren en bijsturen. Ik hoor en zie steeds vaker dat ze daarbij op het juiste moment ontbrekende expertises inhuren om aan hun team toe te voegen, in plaats van de volledige opdracht aan een bureau uit te besteden.
Is dit een zorgwekkende trend voor bureaus? Absoluut. De meeste bureaus zijn ingericht op projecten draaien, niet op het tijdelijk uitlenen van experts. Voor freelancers zijn het wel gouden tijden.
Andere skills
De vraag is: hoe kunnen we nog relevant blijven? Wel, misschien helpt het als we stoppen met onze waarde te definiëren in termen van onze ideeën. En in de plaats daarvan een aantal andere skills meer naar de voorgrond brengen: multidisciplinaire klantteams kunnen ontzettend veel leren van onze methodiek om tot echt goede inzichten en ideeën te komen. Of ons vermogen om de creativiteit en de intelligentie van een groep losse talenten te coördineren om tot fantastische producties te komen.
Pepsigate
In deze nieuwe realiteit is er zoveel waarde die we aan de tafel kunnen brengen in de afwezigheid van een creatieve briefing. Maar om dit te kunnen, zullen we onder ogen moeten durven zien dat we geen monopolie meer hebben op creativiteit. En het is niet omdat dit af en toe spectaculair faalt, zoals recent met Pepsigate, dat we achterover kunnen leunen en denken: zie je wel, ze kunnen het niet. In elke revolutie geldt: it can’t be done, until it’s done.