Roosendaal gooit reputatie te grabbel voor 8 euro, maar krijgt hulp uit onverwachte hoek

Partijen presenteren megabouwproject, dat eigen website heeft. Die blijkt ongeregistreerd. Journalist Wally Cartigny helpt ze uit brand.

Door Wally Cartigny

Reuring in Roosendaal. Het ingrijpendste lokale bouwproject in decennia gaat beginnen. Op woensdag 16 februari wordt aan het voormalige V&D-gebouw in hartje stad een metershoog spandoek onthuld met de spannende tekst: Hier gaat iets gebeuren!

De pers is uitgenodigd om dit moment vast te leggen.Ook aanwezig zijn vertegenwoordigers van de de vier partijen achter het project: Syntrus Achmea Real Estate & Finance, PME pensioenfonds, Binnenstad Roosendaal en Gemeente Roosendaal.

Dit bouwproject gaat de komende jaren het hele stadscentrum van gezicht en functie veranderen. Daarom moet iedereen die het centrum bezoekt dat spandoek nu zien, en dus ook het adres van de bijbehorende website dat erop prijkt: herontwikkeling-roosendaal.nl.

Jammer genoeg blijkt de website die woensdag nog niet actief. Aanwezige journalisten wordt verteld dat de website dezelfde dag of de dag erna online staat.

'Voor 8 euro heb ik het imago van Roosendaal in handen'
 

Zelf werk ik vanuit een kantoor vlakbij die centrale plek in het centrum van Roosendaal. Ik vang die woensdag een vleugje op van de presentatie. ‘s Avonds probeer ik de website te openen; niets te zien. De volgende morgen opnieuw. Weer niets. Daarop doe ik een domeincheck. Wat blijkt: er is niet alleen geen website online, het getoonde domein is ook vrij.

Stel dat een snelle ondernemer dit doorheeft en het domein claimt om eraan te verdienen? Stel dat iemand met een hekel aan Roosendaal dat domein inneemt en een website lanceert met daarop ‘grensoverschrijdende’ beelden?

Dat laatste kan makkelijk; het nabijgelegen Bergen op Zoom is een rivaliserende stad en zeker rondom carnaval zijn mensen zeker in voor zo’n geintje. Het bereik van het doek is met duizenden passanten per dag lekker groot.

De mafste fantasieën gaan door mijn hoofd, alvorens ik doe wat een ander had moeten doen: de url claimen. Voor 8 euro heb ik potentieel het imago van Roosendaal in handen.

De woorvoerder haalt de zondebok-stagiair van stal 
 

Ik doe dit niet voor de poen, ook wil ik geen projectontwikkelaar of de gemeente een loer draaien. Wel ben ik enorm benieuwd hoe dit in elkaar steekt.

Daarom spreek ik gemeentewoordvoerder Peter Sips. Want als er iets misgaat met een gemeentelijk klinkende website als herontwikkeling-roosendaal.nl dan krijgt de gemeente dat als partner voor z’n kiezen in de publieke opinie. 

Sips doet vervolgens wat voorlichters goed kunnen: downplayen. Och ja, het zal een ongelukje zijn. Een stagiair is vast vergeten die url te claimen en de gemeente is helaas niet verantwoordelijk voor de website.

Dat laatste klopt misschien wel, leg ik Sips voor, maar had dat misschien dan niet anders gemoeten? Verder spreek ik journalist Henk den Ridder van het regionale dagblad BNdeStem. Hij bericht vaker over dit project en vindt een dag later ook voor mijn domeinactie een mooi plekje in de krant.

'Paniek in de tent: ik ontvang tweets en niet-heel-aardige mails'
 

Ondertussen ontstaat er (beter laat dan nooit) onrust in Amsterdam bij Syntrus Achmea en ook in Drachten. Het Friese Drachten ligt op 250 kilometer van Roosendaal en daar wordt door een internetbureau aan de website gesleuteld in opdracht van Syntrus Achmea. En ook geprobeerd de url vast te leggen, maar dat lukt dus even niet meer.

Alles wordt ineens uit de kast getrokken om de registrant van herontwikkeling-roosendaal.nl te bereiken. Ik ontvang tweets en niet-heel-aardige mails, een van mijn opdrachtgevers wordt meerdere keren gebeld en gevraagd naar mijn gegevens.

Ook mijn echtgenote, kunstondernemer in Roosendaal, wordt benaderd. Via haar zakelijke Facebook-account krijgt ze een bericht dat nota bene niet aan mij, maar aan haar persoonlijk is gericht. Zij heeft op dat moment geen idee van mijn actie en begrijpt niets van wat haar wordt gevraagd. 

Paniekbericht aan partner Erika
Het spandoek wordtr in bijzijn pers opgehangen
Het spandoek wordtr in bijzijn pers opgehangen Foto: Henk den Ridder

'Er was angst dat ik duizenden euro’s ging vragen'
 

De paniek zakt hoorbaar weg bij Syntrus Achmea als ik ze zelf bel en aangeef de domeinnaam over te dragen.

In tegenstelling tot de gemeente Roosendaal ziet mijn gesprekspartner de ernst van de situatie in. Hij was bang dat ik duizenden euro’s ging vragen en ja, hij gruwelt bij de gedachte aan een niet zo nette, ‘alternatieve’ website. Het had een fiasco kunnen worden. Ook vertelt hij dat het gedoe kon ontstaan door een foutje in de communicatie.

Samen met de webbouwer zocht hij de domeinnaam weken geleden al uit. Het internetbureau zou die vastleggen, maar dat kwam er niet meteen van. Afgesproken werd dat de website uiterlijk donderdag 17 februari online zou staan. Het spandoek werd gemaakt, er werden honderden brieven gedrukt en verstuurd met de url van de website erin. In de tussentijd werd het claimen van het weinig populaire domein blijkbaar niet als urgent gevoeld en is daar nauwelijks over gesproken.

'In Friesland hoor je de misthoorns uit West-Brabant niet'
 

Iemand kan natuurlijk iets vergeten. Maar zelf denk ik dat er eigenlijk al veel eerder in het proces een grote communicatiefout is gemaakt.

Lokaal en regionaal heeft zo’n bouwproject veel impact. Dat een bureau in Friesland niet zoveel druk voelt als er op een woensdagochtend in West-Brabant zelfs met misthoorns aandacht wordt gevraagd voor een stadsveranderend bouwproject, is nog wel te begrijpen.

Ter plekke moet iemand die druk wel voelen en ernaar kunnen handelen. Het ontbrak hier aan regie in de communicatie ter plaatse. En als een gemeente zich presenteert als partner in zo’n project, dan mag die zich misschien best iets aantrekken van de communicatie daarover.

Bijvoorbeeld door het inschakelen van een bureau Citymarketing, dat binding heeft met de stad en wat daar speelt. Dat zou kunnen voorkomen dat iemand in de positie komt om een stedelijke reputatie voor een paar duiten te grabbel te gooien.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie