Automaker Rivian draait een prijsverhoging van zijn nieuwste R1T-auto na twee dagen deels terug na grote ophef én tienduizenden annuleringen van klanten. Rivian verhoogde de verkoopprijs van zijn auto met twaalfduizend dollar, ook voor klanten die de auto á 69 duizend dollar al gereserveerd hadden. Wie niet wilde bijbetalen, zou langer moeten wachten én een model krijgen met een kleinere accu. De ceo maakt excuses voor het beschaamde vertrouwen en belooft nu dat klanten met een reservering niet extra hoeven te betalen en het reguliere model krijgen.
Media: tienduizenden annuleringen
De auto is meer dan zeventigduizend keer gereserveerd. Amerikaanse media schrijven op basis van anonieme bronnen en polls dat bijna de helft van de klanten hun reservering in 48 uur geannuleerd heeft. De ommekeer van Rivian kost het bedrijf naar verwachting 840 miljoen dollar aan misgelopen inkomsten. Aan de andere kant, schrijven media, zou Rivian meer mislopen als tienduizenden klanten hun bestelling daadwerkelijk annuleren. Rivian meldt zelf niet hoeveel zogeheten pre-orders geannuleerd zijn.
Klanten die hun auto geannuleerd hebben, kunnen hem in ieder geval opnieuw bestellen voor dezelfde prijs, configuratie en levertijd. Rivian belooft dat en zegt in de komende dagen contact op te nemen met iedereen die zijn auto geannuleerd heeft.
Prijsverhoging door duurdere componenten
De ceo van Rivian biedt in een uitgebreide e-mail aan klanten met een voorbestelling zijn excuses aan voor de communicatie van het bedrijf. Vertaald uit het Engels schrijft hij: "Ik heb veel fouten gemaakt sinds ik Rivian twaalf jaar geleden gestart ben, maar deze is het meest pijnlijk. Ik vind het heel erg en wil eraan bouwen om jouw vertrouwen terug te winnen."
Hij zegt verder dat Rivian duidelijker had moeten communiceren waarom een aanzienlijke prijsverhoging nodig is. Dat komt omdat onderdelen voor de auto in de afgelopen jaren en vooral maanden flink duurder geworden zijn.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!