Het Rijksmuseum besteedt 750.000 euro aan PR voor de expositie Late Rembrandt, die vandaag van start is gegaan. Het is de duurste tentoonstelling die Nederland ooit heeft gekend. Aan transport, verzekering, catalogus en publiciteit is het Rijks 5 miljoen euro kwijt. 15 procent daarvan gaat op aan PR en publiciteit.
Dat blijkt uit een analyse van NRCQ van de grootse tentoonstelling van het late werk van Rembrandt met meer dan 100 werken uit topmusea en privécollecties wereldwijd.
Vruchten afwerpen
Onderdeel van het pr-plan was onder meer een serie persbijeenkomsten in diverse musea in Europa.
Dat lijkt vruchten af te werpen, want van de eerste tienduizend online verkochte toegangskaarten werd 40 procent door buitenlanders geboekt, meldt NRCQ.
Late Night
Van het beschikbare budget besteedt het museum 90 procent in de laatste 14 dagen voor de opening. Inmiddels zijn er tv-commercials, het land hangt vol affiches, er wordt geadverteerd in binnen- en buitenlandse kranten en volgende week vrijdag is de talkshow RTL Late Night aan Rembrandt gewijd.
Lovend
De tentoonstelling over de oudere Rembrandt was te kostbaar voor het Rijks alleen, en is daarom samen met de National Gallery in Londen gehouden. De tentoonstelling was daar al te zien, en kreeg lovende kritieken.
Klik hier voor het artikel van onze zustersite Adformatie over de commercial voor de Late Rembrandt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!