81% van de wereldwijd ondervraagde senior leidinggevenden vindt betrokkenheid en zichtbaarheid van de CEO cruciaal voor de bedrijfsreputatie. Zo blijkt uit onderzoek van PR-bureau Weber Shandwick.
The CEO Reputation Premium: Gaining Advantage in the Engagement Era is gebaseerd op online onderzoek onder meer dan 1700 senior leidinggevenden in negentien landen verspreid over Noord-Amerika, Europa, Azië en Latijns-Amerika.
‘Jaren geleden verwarden CEO’s en hun adviseurs CEO zichtbaarheid met CEO beroemdheid. Het gaat nu niet over CEO beroemdheid, maar over CEO geloofwaardigheid – dat opgebouwd wordt via meerdere kanalen en waarde toevoegt binnen en buiten de organisatie’, vertelt Koen van Zijl, Weber Shandwick’s Managing Director Corporate Affairs.
De reputatie van de CEO is van belang voor het succes en het concurrerend vermogen van een organisatie. Senior leidinggevenden zijn het hierover eens in het onderzoek: gemiddeld schrijven ze bijna de helft (45 procent) van hun bedrijfsreputatie toe aan de reputatie van hun CEO.
Dit percentage zal nog stijgen, gezien 50 procent van de leidinggevenden denkt dat de reputatie van de CEO nog belangrijker wordt de komende jaren.
De reputatie van de CEO is ook van belang voor het eindresultaat. Leidinggevenden schrijven 44 procent van de marktwaarde van hun bedrijf toe aan de reputatie van hun CEO. Daarnaast is een sterke reputatie van de CEO ook belangrijk voor het aantrekken en behouden van werknemers (respectievelijk 77 procent en 70 procent).
Openbare betrokkenheid als nieuwe mandaat
Belangrijke is een keuze te maken tussen de verschillende beschikbare platformen die van belang zijn voor de reputatie van de CEO. Het overgrote deel van de senior leidinggevenden (82 procent) beschouwt lezingen als prioriteit nummer één voor het contact met externe stakeholders, daarnaast zijn er veel andere mogelijkheden voor de CEO profilering:
In 12 stappen naar een betrokken CEO
Weber Shandwick raadt senior communicatiemanagers aan de volgende strategieën te overwegen om de betrokkenheid en de reputatie van de CEO’s te versterken:
1. Maak een goede beoordeling van de reputatie van de CEO
2. Ontwikkel een unieke positie voor de CEO
3. Ontwikkel het verhaal van de CEO namens het bedrijf
4. Zorg voor een sterke betrokkenheid binnen de industrie
5. Maak gebruik van het senior management team, in aanvulling op de CEO
6. Zorg voor een gedegen mediatraining van de CEO
7. Evalueer de CEO’s houding tegenover het publieke beleid
8. Beslis welke congressen of conferenties de juiste zijn voor de CEO
9. Ontwikkel een sterke sociale media strategie
10. Houdt reputatie programma’s bovenaan de to-do list
11. Ondersteun de reputatie van de CEO vanuit de werknemers
12. Zie CEO bescheidenheid niet als een zwakte
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!