Rabobank lanceert Rabo Frontier Ventures (RFV), een strategisch investeringsfonds van 60 miljoen euro dat zich richt op kansrijke beginnende Fintech en Food & Agri bedrijven. Als zodanig maakt RFV deel uit van de innovatiestrategie van de bank.
Het doel van RFV (volledig gefinancierd door Rabobank), is om een extra stimulans te geven aan Fintech en aan Food & Agri innovaties. Rabobank: 'RFV gaat samenwerken met en investeren in Fintech en Food & Agri bedrijven, die nieuwe mogelijkheden bieden voor klanten op lange termijn en daarbij aansluiten op de strategische richting van de bank en de maatschappij. De focus ligt hierbij op vier thema’s: Financial cruise control, Platform banking, Emerging technologies as an business model enabler en Data4Food.'
Moonshots
RFV heeft al in diverse startups geïnvesteerd, zoals we.trade en Peaks. We.trade is een Europees platform gebaseerd op blockchain technologie dat e-commerce handel voor het MKB faciliteert. Peaks is de beleggingsapp met wisselgeld die in november 2017 is gelanceerd. Deze startups komen uit het interne accelerator programma ‘Moonshots’ van Rabobank. Volgens Rabobank staat het - naast het brengen van interne innovaties - ook bekend als partner van diverse nationale en internationale accelerator programma’s om startups verder te brengen. Rabobank: 'RFV zal verder voortborduren op deze succesvolle innovaties en samenwerkingen.'
Acceleratorprogramma
Harrie Vollaard, verantwoordelijk voor Rabo Frontier Ventures: 'Het investeren in en ontwikkelen van strategische innovaties is een belangrijk onderdeel van Rabobank strategie. Zo hebben wij met onze eigen interne acceleratorprogramma al meerdere succesvolle vernieuwingen gelanceerd die een bijdrage hebben geleverd aan onze klanten en lange termijn visie.'
Volgens Vollaard is Rabobank al jaren actief in het FinTech en Food & Agri ecosysteem wereldwijd en heeft het verschillende samenwerkingsverbanden weten te realiseren.
Toekomstbestendig
Vollaard denkt dat RFV voor Rabobank een extra middel biedt om zij-aan-zij samen te werken met innovatieve bedrijven met als doel de Fintech en Food & Agri sector te transformeren en te bouwen aan een duurzaam en toekomstbestendig bankmodel.
Growing a Better World Together
In oktober vorig jaar lanceerde Rabobank de nieuwe merkcampagne onder de vlag 'Growing a Better World Together'. In die campagne stelde de bank zich opnieuw voor als de bank die staat voor een betere wereld. De herpositionering kreeg direct veel kritiek te verduren.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!