Het Centraal Planbureau (CPB) blijft hoge bekendheid genieten en wordt breed vertrouwd onder de Nederlandse bevolking. Toch weet het grootste deel niet wat het planbureau doet. Ruim driekwart van de kenners kent het CPB een beetje of alleen van naam, blijkt uit een publiek opinieonderzoek van Ipsos dat op verzoek van het CPB is uitgevoerd. Een dergelijk onderzoek werd in 2012 voor het eerst verricht.
De naamsbekendheid van het CPB is hoog: 91 procent onder alle Nederlanders. Dat is wel iets minder dan in 2012 (95%). Dit verschil is te verklaren doordat er nu geen verkiezingen in aantocht zijn en er daarom geen media-aandacht is voor CPB-doorberekeningen van verkiezingsprogramma’s.
40% geen enkele associatie
Het overgrote deel weet niet precies wat het CPB doet. 40 procent kan zelfs geen enkel associatie noemen.
Als belangrijkste taken van het CPB zien degenen die wel een beeld hebben van het werk van het CPB, in aflopende rangorde: de economische analyse van voorgenomen beleidsmaatregelen; ramingen van de Nederlandse economie; Maatschappelijke kosten-batenanalyse, het doorrekenen van verkiezingsprogramma’s en regeerakkoord; en de evaluatie van beleidsmaatregelen.
Betrouwbaar ambtelijk
Het imago van het CPB wordt vooral gezien als betrouwbaar, objectief, invloedrijk, maar ook ambtelijk.
Het CPB heeft dit onderzoek laten herhalen om een beter beeld te krijgen van de mening van de burgers over zijn functioneren. Het wordt ook betrokken bij de periodieke externe evaluatie van het CPB die begin volgend jaar wordt uitgevoerd.
Klik hier voor het hele onderzoek
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!