Welk merk, mens of welke organisatie deed het goed de afgelopen tijd? En waar liep het communicatiewise wat minder? Communicatie oordeelt wekelijks streng maar rechtvaardig.
Een 7 voor ING's persberichtendienst via Whatsapp
De primeur hebben ze niet op de persafdeling van ING. Al meer dan een jaar onderhoud ik een warm whatsappcontact met Angelique van IKEA - ja ook voor de persberichten van de meubelgigant. Maar toch, in de voorzichtige bank- en verzekeringswereld is het nieuws dat ING voortaan persberichten via Whatsapp gaat versturen best wel gedurfd en vooruitstrevend. Past wel bij de bank die vanochtend bekendmaakte (niet via Whatsapp overigens) dat het de winst met een kwart zag stijgen. Ik denk toch ook stiekem dat dit iets te maken heeft met het feit dat ING ver vooroploopt op het pad der vernieuwing, vertrouwen en verandering. Waar het mij al jaren een raadsel is hoe ABN Amro de communicatiefunctie invult (voor het eerst sinds tijden zit er weer iemand - een Brit - met een achtergrond in het vak op die stoel) en Rabobank al sinds het vertrek van Jochem in een zware identiteitscrisis verkeert, bouwt ING rustig maar gestaag aan haar reputatie. Het helpt dat het hoofd persvoorlichting gek is op nieuwe media. Chapeau dus en geen 8 omdat ze niet de eersten zijn.
Een 5- voor Heinekens biertegoed
Veelgehoorde klacht van communicatiebazen: iedereen luistert welwillend naar verhalen over reputatiemanagement, vertrouwen, licence to operate, maar uiteindelijk moet er geld verdiend worden. Enter de marketeer die niet verder dan een half jaar vooruit kijkt, harde targets heeft en vooral heel veel telefoons, zeep of borrelnootjes wil verkopen. Er zijn bedrijven waar de korte en de lange termijn meer dan een verstandshuwelijk hebben gesloten. Denk: Unilever, denk Heineken. Bier verkopen en toch zeggen dat je niet zoveel bier moet drinken? Ga er maar aan staan. De Formule 1 sponsoren en een briljante commercial maken over niet drinken en autorijden. Check! Als Heineken het bij dit filmpje had gelaten, dan gaf ik ze een tien. Maar ja, toen kwam die ene ambitieuze marketeer de boardroom binnen met dat biertegoed. Bij elk kratje een gratis biertje. Om meer mensen de kroeg in te jagen, al zal de brouwer dat vast anders formuleren. Met je zatte telefoon nog een rondje geven. En dan maar hopen dat je nog voldoende taxitegoed hebt. Marketeer wint, geloofwaardigheid heeft kater.
Een 6 voor Coca-Cola's marketingkeuzes
Binnenkort ga ik op gesprek bij Coca-Cola. Ik verheug me erop. Op de radio hoorde ik communicatiemanager Therese Noorlander al een beetje oefenen. Het ging over de suikertaks en wat Coca-Cola daarvan vond. U raadt het al. Therese deed het goed, puur vakmatig gesproken. Daarom scoort ze nog net voldoende. Ze bleef bij haar kernboodschap. En die is dat de frisdrankfabrikant gokt op fris waar geen suiker in zit. Daar gaan we heel veel marketing op inzetten, zo zei ze. Ik vind dat een interessante (lees: vreemde) taktiek. Ik zou bijna willen zeggen: nogal marketingdriven. Alsof een bierbrouwer zegt: wij gaan zwaar inzetten op Buckler. En we weten waar dat toe leidt. Als ik Therese was, zou ik eens beginnen een keihard standpunt in te nemen tegen die enorme emmers (small), of die zwembaden (medium) Coca-Cola die je bij de McDo en de bioscoop verplicht bent af te nemen. In plaats van hypo-quasi bewegingsprogramma's te sponsoren. Naar ik meen zijn er in de VS initiatieven geweest om die Colasloten in te dammen. Maar daar is succesvol tegen gelobbied. Drie maal raden door wie.
Een 7 voor Jesse Klavers onbevangen aanpak
De meningen zijn nogal verdeeld over Jesse James Klaver. Zijn presentatie is voor een GroenLinkser op onverwacht Amerikaanse leest geschoeid, zo viel te zien in deze briljante pastiche van Arjen Lubach. Of op Canadese leest. Een bekende Nederlandse campagnestrateeg fluisterde me toe dat de aanvoerder van Team Trudeau bijna flauwviel van afgrijzen toen hij het filmpje zag waarin Jesse zich als lijsttrekker presenteerde. 'OMG is this what we brought to the world?' Hans Wiegel zegt dat Jesse strategisch inzicht mist. Goeie analyse. Maar toch. Jesse spreekt over een beweging. En dat is, zoals u zult begrijpen, een woord waar meer beweging in zit dan in partijprogram. Jesse breekt in bij Twan en reikt Samsom de hand. Jesse is dynamiek, Samsom is gemodder. Jesse is van nu, Roemer is van het ijzeren gordijn. Jesse is de jonge onervaren middenvelder, die de vedettes er makkelijk uitloopt.
Ik stem op Jesse. Communicatiewise gesproken.