Vorig jaar kwam Plus Supermarkten voor het eerst met de spaaractie ‘Plusbricks’, een eigen variant op Lego. (Dat is toegestaan omdat het patent op het bouwsysteem van Lego is verlopen, zolang het tenminste geen Lego wordt genoemd.) Met de steentjes en andere onderdeeltjes in die spaaractie, konden kinderen een supermarkt nabouwen: Superbricks Supermarkt. Dit jaar komt Plus met een boerderijvariant.
Waar komt eten vandaan?
Waarom een boerderij? Omdat de jonge generatie – zo stelt Plus vast - steeds minder goed weet waar hun eten en drinken vandaan komt. Het Centraal Bureau voor de Levensmiddelenhandel (CBL) deed zelfs een oproep voor verplichte voedseleducatie op basisscholen. Plus vindt het daarom tijd om kinderen eens te laten zien waar goed eten vandaan komt. ‘Zodat zij ook in de toekomst de juiste keuzes kunnen maken.’
Kippen, koeien, kaas
De nieuwe spaarcampagne van Plus moet daar een rol in gaan spelen doordat ouders en hun kinderen stukje voor stukje een boerenbedrijf bij elkaar sparen. ‘Kippen, koeien, kaas, verschillende groenten, fruit en natuurlijk de boer en boerin.’ In elk zakje zit naast een onderdeel van het boerenbedrijf ook een kenniskaartje vol informatie en ‘boerenslimme weetjes’ over eten en drinken. Plus: ‘Zo ontdekt deze jonge generatie spelenderwijs waar hun eten en drinken vandaan komt.’
Albert Heijn had in september 2014 de spaaractie 'Boerderijmini's'
Jan Linders had in februari van dit jaar de spaaractie 'Boerderijvriendjes' (net als Drogist Dirx in 2013...)
Verkade gaf in 1935 het spaaralbum De Boerderij uit (zie plaatje hierboven)
Wij zijn van het eten
Deze verdiepingsslag van de spaaractie sluit aan bij de nieuwe koers die Plus april dit jaar insloeg. De supermarkt is van plan om de verhalen achter Plus te vertellen. ‘Van het jasje naar de inhoud’, zei commercieel directeur Erik Leebeek in een interview aan Tijdschrift voor Marketing, ‘en we gaan meer inhoudelijk in op het thema “dagelijks eten”.’ Volgens Leebeek wordt de aandacht voor elkaar en voor eten minder in onze samenleving. Maar er is volgens hem ook een tegenbeweging dat mensen bewuster met dingen omgaan, of dat nou om diervriendelijk vlees gaat, of om milieu, of gezondheid. Leebeek in april: ‘Onze boodschap is eigenlijk “Wij zijn van het eten” en daar gaan wij groots over vertellen aan de klant.’
Appelmoes
De spaaractie beleeft zijn kick-of van 7 tot en met 11 september aanstaande. Dan wordt een levensgrote versie van het PLUSBRiCKS boerenbedrijf ingericht op een landgoed in de provincie Utrecht. De supermarkt heeft hiervoor uit heel Nederland schoolklassen uitgenodigd. Plus: ‘Op dit boerenbedrijf kunnen zij van hun zelf geplukte appels appelmoes maken, koeien melken en wortels uit de aarde trekken.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!