Het staat al 14 jaar bovenaan de Nederlands ranking, maar nu stijgt Philips ook mondiaal naar de top van de reputatieranglijst van The RepTrak Company, het voormalige Reputation Institute.
Philips eindigt in 2021 op een 13e plaats, nooit eerder kwam een Nederlandse onderneming in de top-15 terecht. Het laat bedrijven als Google, Nike, IKEA en Apple, soms ver, achter zich.
Lego eindigde op de 1e plaats, Rolex en Ferrari volgen op plek 2 en 3.
De mars omhoog van Philips, het bedrijf in gezondheidstechnologie, is tekenend voor de invloed die de covid19-pandemie heeft op de vorming van reputaties. Bedrijven die maatschappelijke relevant zijn stijgen flink. Philips, met zijn missie om de gezondheid en het welzijn van mensen over de hele wereld te verbeteren, werd daarvoor dan ook beloond.
Het publiek ziet Philips als een bedrijf dat aan de verwachtingen voldoet en dat zich snel aan veranderingen weet aan te passen, aldus de samenstellers van RepTrak. Ook op punten als de positieve invloed in de samenleving en betrouwbaarheid scoort het concern hoog.
Hogers scores over de breedte
Het was dit jaar moeilijker dan ooit om door te dringen tot de top 100. De gemiddelde score (op een schaal van 1-100) is bijna 75, en daarmee hoger dan in alle eerdere jaren. Dit laat goed zien hoe serieus reputatiemanagement wordt genomen door de top van het bedrijfsleven. Veel van de bedrijven die dit jaar het hoogst scoren hebben ESG-initiatieven (milieu, maatschappelijke impact en governance) geïmplementeerd in hun bedrijfsvoering
Naast de wereldwijde pandemie hadden we te maken met een financiële crisis, maatschappelijke en politieke onrust en een wereld die op meerdere plekken, letterlijk, in brand stond. Bedrijven hadden genoeg redenen om de verkeerde stappen te zetten en daarmee ook hun goede naam in rook op te zien gaan.
Ze kwamen echter uit 2020 tevoorschijn met een sterkere reputatie dan ooit. De reden: relevantie. Zowel op economisch als maatschappelijk vlak. De drie meest effectieve aanjagers voor een goede reputatie waren dit jaar dan ook producten & diensten gevolgd door behoorlijk bestuur (governance) en de rol in de samenleving (citizenship).
Vaccins helpen farma omhoog
Bedrijven in duurzame consumptiegoederen en kleding, technologie (zowel hardware als software) en huishoudelijke en persoonlijke producten lopen voorop na een jaar waarin de wereld van hen afhankelijk was voor productiviteit, amusement, comfort en veiligheid. De reputatiescore van farmaceutische bedrijven is verbeterd van gemiddeld naar sterk, waarbij vaccins de positieve perceptie aanwakkeren. Eli Lilly, Sanofi en Bristol Myers Squibb staan dit jaar in de top 10 wat reputatiegroei betreft.
De financiële sector heeft ingezien dat factoren als behoorlijk bestuur en maatschappelijk verantwoord ondernemen van invloed zijn op de financiële gezondheid van ondernemingen op lange termijn. Die factoren worden samengebracht in de afkorting ‘ESG’ die staat voor Environmental, Social impact en Governance.
ESG
RepTrak heeft dit jaar ESG toegevoegd aan de reputatiemetingen en is daarmee de enige die wereldwijd gegevens en inzichten rond ESG-perceptie verzameld. Voor ‘Environment’ ging dat om percepties betreffende de klimaatverandering, het gebruik van grondstoffen en het minimaliseren van zijn koolstofvoetafdruk.
Binnen ‘Social’ om mensenrechten, werknemers en klanten en wat de rol in de lokale maatschappij is. Governance heeft betrekking op het leiderschap, de ethiek en de rechten van aandeelhouders en andere belanghebbenden (shareholders en stakeholders).
De sector met de hoogste scores op ESG is Pharma & Life Sciences die op zowel environmental, social als governance vlakken gemiddeld boven de 70 scoort.
Ook Philips blinkt uit op dit gebied, met sterke scores met name op de onderdelen social en governance. Opvallend is dat de sector die de afkorting heeft geïntroduceerd, de financiële sector, zelf als laagste scoort op dit gebied.
Millennials hechten bijna twee keer meer waarde aan ESG dan andere generaties. Het is voor hen zelfs de belangrijkste factor die bepaalt of ze positieve dingen over een bedrijf zullen zeggen of niet.
Generatieverschillen
Slechts twee bedrijven staan in de top 10 van zowel GenZ, Millennials, GenX als Babyboomers: Lego Group en Rolex. Los daarvan laten de noteringen per leeftijdscategorie een duidelijke, haast stereotype, afspiegeling van de verschillende generaties zien. Bij GenZ staat Netflix op de eerste positie en Spotify op de tweede plaats. Streamen is voor hen vanzelfsprekend.
Netflix en Google staan bij Millennials nog wel in de top tien, maar verdwijnen bij de oudere leeftijdsgroepen uit de lijst. Spotify komt na GenZ nergens meer terug. Harley-Davidson staat bij GenX en Babyboomers in de top 3 waar het bij de overige twee generaties in de lijst ontbreekt. Alleen in de top 10 van de Babyboomers staat een naam uit de farmaceutische industrie: diabetesspecialist Novo Nordisk.
18 nieuwkomers
Er zijn dit jaar 18 nieuwkomers in de Global RepTrak 100, waaronder vier luxe modemerken (Chanel, Hermes, Prada, Burberry), consumentenbedrijven (Costco, Aldi, Mattel) en merken als SpaceX, BiC, Adobe, Volvo Group, Hewlett Packard Enterprise, PayPal en Henkel. Dit is het hoogste aantal nieuwkomers sinds de eerste Global RepTrak 100, meer dan tien jaar geleden.