Alleen doet Alfred Levi van 3MO er nu een uitspraak over: ‘dat het niet kan’ en ‘de bom die moet barsten’. Nog steeds weinig nieuws, al ben ik het wel met hem eens. Ik word natuurlijk wel humeurig als je vak zo breeduit te kakken wordt gezet en alle bureaus over één kam worden geschoren.
Maar helaas, je kan het met de kop van het artikel niet eens zijn, feit blijft dat er mediabureaus zijn die in pitches prijzen beloven die niet worden gehonoreerd door exploitanten. En dat is werkelijk van de gekke! Ik zie ook hoe concullega-bureaus door de knieën gaan en beneden de kostprijs werken. Door adverteerders te verwerven voor een dusdanige lage prijs dat alle discussie over kwaliteit verstomt.
Degene die belooft dat hij het voor de laagste prijs inkoopt krijgt dus de opdracht! Nou, je mag hem hebben want als dat de kwaliteit van de pitch is, mag je ons overslaan. Blijkbaar is de discussie over goedkoopste grp versus meest effectieve te moeilijk in deze strijd. Want niemand rept ervan, terwijl al onze onderzoeken uitwijzen dat dit volledig verschillende entiteiten zijn.
Iedereen ziet dat de mediamarkt krimpt. Bureaus proberen het wiel draaiende te houden door volume in te kopen. Er heerst angst dat de markt niet snel aantrekt en men besluit om het dan maar onder de kostprijs te doen. Het winnen van een pitch is tenslotte een goed signaal. Een teken van kracht.
Maar ik heb nog nooit gelezen dat een bureau een pitch gewonnen heeft omdat het de goedkoopste was. Meegaan in die neerwaartse prijsspiraal is een uitvloeisel van die angst. Blijkbaar zijn deze bureaus niet meer in staat het verschil te maken in kwaliteit. Een grotere verschraling is bijna ondenkbaar.
Gelukkig is het niet de volledige waarheid. Niet alle mediabureaus hollen zichzelf uit. Niet alles is opgehangen aan de prijs. Er zijn namelijk bureaus die wel het verschil maken. Die met nieuwe afdelingen komen en nieuwe inzichten. Die nog wel investeren in mensen en innovatie. Die zelfs groeien en winst als oogmerk hebben. Die niet de goedkoopste willen zijn. Die nee durven zeggen tegen onredelijke eisen van pitchbegeleiders of adverteerders. Door kwaliteit te beloven en daarvoor betaald te worden, zoals het hoort.
Gelukkig zijn er nog legio adverteerders die dat zien. Maar we hebben nog een belangrijke uitdaging! We hebben namelijk moeite om uit te leggen wat kwaliteit is en wat de extra waarde daarvan is. En zolang dat onduidelijk is en niet transparant, krijg je dit soort excessen. Gaan een paar adverteerders met de zwakke broeders aan de haal in de hoop spekkoper te zijn.
Ik verwacht dat ze van een koude kermis thuiskomen. Er is immers een gezegde ‘if you pay peanuts, you get monkeys’. Onze business is gestoeld op slimmer zijn, op insights. Er is nog zoveel te verbeteren om de media-euro beter te laten renderen. Voor die inzichten zijn we zwaar aan het investeren. We staan aan de vooravond van een hausse aan technologische vernieuwingen. En het zijn de partijen die nu investeren die de markt straks maken!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!